Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: pracovní, k učení.
Seznámit děti se surovinou, která už dávno tvořila základ našeho jídelníčku a umožnila mnohdy přežít.
Motivace
Jsem otrávená z toho, že musím jet k babičce sklízet brambory, ale na co se těším, jsou babiččiny bramborové placky. Babička mi vždycky vyprávěla, že je vařila už jako malá holka a myslí si, že by to dnešní děti už nedovedly. Má pravdu?
Potřeby
Fotka brambor, euro folie, papír, tužka, lepidlo – „žvýkací lepicí guma“, kvíz, osmisměrka, šátky na zavázání očí, drobné kuchyňské předměty, např. škrabka, mísa, struhadlo, lis na česnek, kvedlačka, měchačka, hrnec, pánvička…, kuchařské knihy, suroviny na vaření dle vybraného receptu.
Zvláštní potřeby: Dle toho, co si děti vyberou za recept, např. hrnce, pánve, vařiče, fritovací hrnec, trouba.
Provedení
I. část: Hry, které povedou ke zjištění, co se bude dít na příští schůzce.
1. Odkrývání obrázku
Fotku brambor zvětšíme na A4 a vytiskneme. Doporučujeme vytisknout černobíle. Fotku dáme do eurofolie a překryjeme očíslovanými čtverečky či obdélníčky. Doporučujeme přilepit „žvýkačkou“. Družstva se střídají v odkrývání políček. Družstvo, které právě odkrylo políčko a myslí, že ví, co se na obrázku skrývá, může odpovědět. Pokud odpověď není správná, hádat může pouze další družstvo a takto se v hádání střídají, dokud není odpověď správná. Doporučujeme větší počet dílků k odkrývání.
2. Kvíz
Každé družstvo písemně odpovídá na kvíz v časovém limitu 15 minut. Společné vyhodnocení kvízu.
3. Osmisměrka
a) Každé družstvo vyškrtá osmisměrku s krajovými názvy brambor. b) V limitu 3 minut zkusí družstvo napsat co nejvíce názvů, které si zapamatovali.
4. Nožní hádačka
Vždy jednomu hráči z družstva zavážeme oči. Úkolem slepce je pouze pomocí nohou ohmatat a rozpoznat předložený předmět. Vybíráme pouze předměty, které slouží k vaření, např. škrabka na brambory, mísa, struhadlo, lis na česnek, kvedlačka, měchačka atd.
5. Na základě všech aktivit mají děti uhádnout, co se bude dít na příští schůzce. Na závěr schůzky si družstva vylosují druh pokrmu, který si příští schůzku uvaří. K dispozici dostanou kuchařku, kde si zjistí podle receptu postup a potřebné suroviny. Nákup surovin provedou vedoucí dle dodaného seznamu.
II. část: Na schůzce společně vaříme a jíme vybrané pokrmy.
Pozor na
Zajištění bezpečnosti při práci se spotřebiči, nutný přímý dohled dospělé osoby. Pracovní prostor zajistit tak, aby nemohlo dojít k převrhnutí nádob.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
U dětí hyperaktivních a motoricky neobratných volíme pracovní nástroje, které nejsou ostré, a nemůže dojít ke zranění. Nenecháváme děti bez dohledu, zejména při práci s horkými pokrmy a při manipulaci u vařičů.