Cíle
Rozvoj pohybových dovedností, koordinace, týmová spolupráce.
Motivace
Víte, že psi by neměli jíst brambory? A tak pionýrský pes používá brambory k zábavě.
Potřeby
Větší množství brambor různých velikostí (cca 1 kýbl), košík s uchem, míč, váha, měřidlo, nádoba, lihový fix, lístečky s čísly.
Provedení
Celá schůzka je věnovaná drobným hrám, při kterých se využívají brambory.
Bramborová štafeta
Děti rozdělíme do družstev, každé družstvo má před sebou řadu brambor, které jsou rozmístěny tak, aby mezi nimi
byl rozestup. Postupně vybíhají děti štafetovým způsobem a sbírají brambory po jednom do svého košíku. Kdo vysbírá
svoji řadu jako první?
Bramborový petanque
Hrajeme dle pravidel petanque, jen s tím rozdílem, že místo koulí používáme brambory, které vzhledem knepravidelnému
tvaru budou nevyzpytatelné.
Míčová hra „brambora“
Děti vytvoří kruh, jeden jde doprostřed, sedne si „na bobek“ a stává se z něj brambora. Ostatní se snaží jej trefi t míčem.
Když se házející netrefí a bramboru nevybije, přidá se k bramboře. Když se házející trefí a bramboru vybije, zůstává
na svém místě. Pokud brambora míč chytí, je vysvobozena a s ní i ostatní brambory a házející se stává bramborou.
Odhad
Odhadni kilo brambor. Odhadni, kolik brambor se vejde do určené nádoby. Odhadni váhu pěti předložených brambor.
Odhadni, kolik měří předložená brambora.
Bramborová čísla
Na brambory napíšeme lihovým fi xem čísla od 1 do 25 a rozmístíme libovolně ve vymezeném hracím prostoru.
Z družstva vybíhají děti štafetovým způsobem pro to číslo, které je právě vylosované.
Bramborové kuličky
Malé brambory se hodí ke hře „kuličky“.
Tyto aktivity přibližují Ideály Pionýra: Pravda, Poznání, Překonání a Přátelství.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
U dětí hyperaktivních, případně agresivněji laděných, dbát na to, aby byly rány při vybíjení přiměřené. V případě opakovaného porušení pravidel a nepřiměřené agresivity i u hry bramborová čísla postavit dítě na chvíli mimo hru. U hry bramborová čísla
můžeme nebezpečí nepřiměřených střetů ovlivnit vhodným výběrem tak, aby nevybíhalo dítě velké a „bojovné“ s dítětem malým, drobným, neprůbojným.