Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k řešení problémů.
Týmová hra na posílení spolupráce, fyzické kondice, postřehu, komunikace a koordinace pohybu.
Týmová hra na posílení spolupráce, fyzické kondice, postřehu, komunikace a koordinace pohybu.
Motivace
Jde o netradiční obměnu oblíbených her typu volejbal, přehazovaná či ringo. Při této hře si hráči ověří své fyzické schopnosti, komunikaci a spolupráci v týmu, zažijí legraci i napětí.
Potřeby
Míč, volejbalové hřiště, síť, 4 plachty o velikosti 0,75x0,75 m (může být i staré povlečení na běžný polštář).
Provedení
Na klasickém volejbalovém hřišti se sítí se rozmístí dvě družstva. V každém z nich jsou dvě čtveřice (může být i jedna na menším hřišti), přičemž každá má jednu plachtu a každý ze čtveřice ji drží za jeden roh oběma rukama. Hra se hraje s volejbalovým míčem (v horku se dají použít i vodní balonky). Cílem hry je přehodit míč pomocí plachty na druhou stranu přes síť k soupeři tak, aby spadl druhému družstvu na zem. Druhé družstvo se snaží zachytit míč do plachty a pomocí ní míč opět přehodit zpět. Počítání bodů je stejné jako ve volejbale. Takto se hraje dokud někdo nedocílí 21 bodů. Pak se mění strany. V případě že míč zasáhne hráče a pak spadne do plachty, nic se neděje a pokračuje se ve hře. Hráč ale nesmí míč do plachty dostat pomocí volných rukou (proto musí plachtu za svůj roh držet oběma rukama). Ostatní pravidla jsou podobná volejbalu nebo přehazované, musí být stanoven rozhodčí.
Pozor na
Zajistit bezpečný hrací povrch.
Nabídková legenda
Planeta Pomoc – viz příběh v úvodu metodiky.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Zrakově postižení – záleží na typu postižení. U lehčího stupně – ve čtveřici s účastníkem bez postižení. Těžší stupeň postižení – nevhodné.
Sluchově postižení – jedinec musí mít možnost při vysvětlování odezírat ze rtů vedoucího, vysvětlování krok za krokem. Rozhodčí musí mluvit nahlas, srozumitelně, pomalu a používat výraznější gestikulaci.
Pohybově postižení – dle postižení.
Mentálně postižení – srozumitelné vysvětlení hry v jednoduchých krátkých větách. Názorná ukázka.
Řečově postižení – bez omezení. Jen dát dostatečný prostor na komunikaci s hráči a rozhodčím.
Obtížně vychovatelní – striktní hranice a pravidla při práci.
Jedinci se specifickými poruchami učení a chování – bez omezení.
Sluchově postižení – jedinec musí mít možnost při vysvětlování odezírat ze rtů vedoucího, vysvětlování krok za krokem. Rozhodčí musí mluvit nahlas, srozumitelně, pomalu a používat výraznější gestikulaci.
Pohybově postižení – dle postižení.
Mentálně postižení – srozumitelné vysvětlení hry v jednoduchých krátkých větách. Názorná ukázka.
Řečově postižení – bez omezení. Jen dát dostatečný prostor na komunikaci s hráči a rozhodčím.
Obtížně vychovatelní – striktní hranice a pravidla při práci.
Jedinci se specifickými poruchami učení a chování – bez omezení.