Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: sociální a personální.
Obměna známé hry, která posiluje týmovou spolupráci a komunikaci, smysl pro fair–play a toleranci, procvičí postřeh a posílí fyzickou zdatnost.
Obměna známé hry, která posiluje týmovou spolupráci a komunikaci, smysl pro fair–play a toleranci, procvičí postřeh a posílí fyzickou zdatnost.
Motivace
Hra vychází ze hry Ultimate frisbee (viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Ultimate_Frisbee) zkombinovanou s prvky ragby. Jde o kolektivní kontaktní hru pro 2 družstva. Pro frisbee ragby byla pravidla poněkud změněna a hra byla přizpůsobena běžným podmínkám našich oddílů. Nová obměna hry s frisbee může příjemně překvapit rychlostí a neobvyklými situacemi. Ohleduplnost a bezpečnost jsou při této hře prioritami.
Potřeby
Frisbee, hřiště s vyznačenými čarami, výsledková tabulka (viz příloha S1A).
Provedení
Hru hrají dvě družstva proti sobě, každé o 5 a více hráčích, na hřišti nebo ploše o velikosti hřiště přibližně jako na vybíjenou, může se jednat o zpevněný nebo i travnatý povrch, nutno vyznačit jasně herní pole, zejména koncové čáry. Hráč pro své družstvo získá bod, pokud se on držící frisbee dostane za koncovou čáru protivníka. Přitom platí tato pravidla:
1. spoluhráči si nesmí přihrávat dopředu, jen doprava či doleva (kolmo k autovým bočním čarám) nebo dozadu (za sebe); pokud hráč přihraje směrem dopředu, rozhodčí hru přeruší a ze stejného místa rozehrává protivník
2. pokud spadne frisbee na zem, nejbližší hráč ho zvedne a rozehraje
3. pokud je hráč vytlačen za autové čáry, rozehrává protivník z tohoto místa, ovšem se souladu s pravidly o přihrávce (dozadu nebo do stran).
4. při nahrávce, která skončí v autu, rozehrává druhý tým z autu
5. pokud hráč hodí frisbee tak, že doletí za vlastní koncovou čáru, nic se neděje, jestliže frisbee zvedne jeho spoluhráč; pokud zvedne frisbee protihráč, získává jeho družstvo bod
6. získá-li některé družstvo bod, rozehrává se ze středové čáry
7. v pohybu s frisbee si mohou protihráči navzájem bránit tělem, avšak jen pasivně, tzn. nejsou dovoleny žádné přímé zásahy rukama nebo nohama a zuby
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Přátelství a Překonání.
1. spoluhráči si nesmí přihrávat dopředu, jen doprava či doleva (kolmo k autovým bočním čarám) nebo dozadu (za sebe); pokud hráč přihraje směrem dopředu, rozhodčí hru přeruší a ze stejného místa rozehrává protivník
2. pokud spadne frisbee na zem, nejbližší hráč ho zvedne a rozehraje
3. pokud je hráč vytlačen za autové čáry, rozehrává protivník z tohoto místa, ovšem se souladu s pravidly o přihrávce (dozadu nebo do stran).
4. při nahrávce, která skončí v autu, rozehrává druhý tým z autu
5. pokud hráč hodí frisbee tak, že doletí za vlastní koncovou čáru, nic se neděje, jestliže frisbee zvedne jeho spoluhráč; pokud zvedne frisbee protihráč, získává jeho družstvo bod
6. získá-li některé družstvo bod, rozehrává se ze středové čáry
7. v pohybu s frisbee si mohou protihráči navzájem bránit tělem, avšak jen pasivně, tzn. nejsou dovoleny žádné přímé zásahy rukama nebo nohama a zuby
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Přátelství a Překonání.
Pozor na
Dbejte na dodržování pitného režimu během hry, pozor na výmoly na přírodních hřištích a zdůrazněte bezpečnost, ohleduplnost a opatrnost při střetech.
Nabídková legenda
Planeta Paměť – viz příběh v úvodu metodiky
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Zrakově postižení – záleží na typu postižení. U lehčího stupně – ve čtveřici s účastníkem bez postižení. Těžší stupeň postižení – nevhodné.
Sluchově postižení – jedinec musí mít možnost při vysvětlování odezírat ze rtů vedoucího, vysvětlování krok za krokem. Rozhodčí musí mluvit nahlas, srozumitelně, pomalu a používat výraznější gestikulaci.
Pohybově postižení – dle postižení.
Mentálně postižení – srozumitelné vysvětlení hry v jednoduchých krátkých větách. Názorná ukázka.
Řečově postižení – bez omezení. Jen dát dostatečný prostor na komunikaci s hráči a rozhodčím.
Obtížně vychovatelní – striktní hranice a pravidla při práci.
Jedinci se specifickými poruchami učení a chování – bez omezení.
Sluchově postižení – jedinec musí mít možnost při vysvětlování odezírat ze rtů vedoucího, vysvětlování krok za krokem. Rozhodčí musí mluvit nahlas, srozumitelně, pomalu a používat výraznější gestikulaci.
Pohybově postižení – dle postižení.
Mentálně postižení – srozumitelné vysvětlení hry v jednoduchých krátkých větách. Názorná ukázka.
Řečově postižení – bez omezení. Jen dát dostatečný prostor na komunikaci s hráči a rozhodčím.
Obtížně vychovatelní – striktní hranice a pravidla při práci.
Jedinci se specifickými poruchami učení a chování – bez omezení.