Smaltovaný šperk

Čas přípravy
15 minut
Čas realizace
30 minut
Místo
místnost, klubovna
Roční období
celý rok
Počet účastníků
1 - 15
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
27. 8. 2014
Upraveno
30. 3. 2018
Klíčová slova
Tajemství staré truhly, Umění, U1, jemná motorika, estetické cítění, tvořivost, kov, sklo
Věková kategorie
12 let - 14 let
Typ aktivity
Rukodělná
Náročnost na materiál
Střední
Výchovný program
Tajemství staré truhly
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence ke komunikaci
Kompetence pracovní

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: k učení, komunikativní, pracovní.

Poznat práci s plechem, kovem a smaltovacím práškem, rozvoj jemné motoriky.

Motivace

V jedné ze starých truhel jsem objevila nějaký zaprášený starý plíšek. Co to je? Otřu jej a zjišťuji, že by se mohlo jednat o přívěšek, má malý otvor a po vyleštění je to nádherný, neskutečně krásný starobylý šperk. Začínám jej zkoumat…

Potřeby

Smaltovací prášek, kovový předmět k dekoraci nebo sklíčka, mřížka (krájecí kolečko na brambory), elektrická trouba nebo elektrický vařič, čistý papír, kleště, pletací jehlice, silonka, gumička.


K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.

Provedení

Pro mladší děti (do 6. třídy) zakoupíme měděný výsek již hotový, aby si jej jen ozdobily, starší děti (7. a 8. třída) si mohou z měděného plechu svůj šperk samy vystřihnout nůžkami na plech a dále opracovat.

Pracovat můžeme s jakýmkoliv plechem – měděným, pozinkovaným, hliníkovým, víčky od plechovek apod. Ve výtvarných potřebách se prodávají plíšky už připravené a začištěné.

Jak na to:

1) Připravte si lahvičky se smalty. Před otevřením klepněte lahvičkou o stůl, aby se sklepl prášek z víčka.
Potom lahvičku opatrně otevřete. Navlečte přes lahvičku kousek silonky a zajistěte gumičkou. Silonka působí
jako jemné sítko, přes které se bude prášek sypat. Podle toho, jak moc silonku napnete, bude sítko jemné.

2) Na čistý papír položte měděný výsek a posypte ho práškovým smaltem. Můžete ho posypat i více odstíny
najednou.

3) Opatrně přeneste výsek na kovové kolečko a to pak položte na elektrickou plotýnku.

4) Nechte smalt rozpustit a pak kolečko z plotýnky sundejte.


Pozor! Kolečko sundejte kleštěmi, je horké!!!

Jak vytvořit různé vzory:
1) Pokud nasypete na výsek větší množství různých barev smaltu, můžete je nechat rozpustit a přímo na plotýnce pak mezi sebou barvy opatrně promíchat špičkou pletací jehlice nebo třeba párátkem. Tím získáte zapouštěný vzor.

2) Můžete také posypat výsek nejprve jedním odstínem smaltu a ten nechat zapéct. Na vystydlý posmaltovaný výsek pak nasypte další vrstvu jiné barvy smaltu a do té za studena vyryjte vzor. Teprve pak výsek znova zapečete a získáte tak proškrábaný vzor.

3) Další možností je posypat výsek jednou barvou smaltu, kterou zapečete a potom na vystydlý výsek nasypete přes šablonku další vrstvu smaltu. Výsek pak znovu zapečete. Tím získáte vzorování šablonami.

Smaltovat se dá i na sklíčka, kdy postupujeme stejně jako s měděnými výseky. Můžete smaltovat i na další kovy. Posmaltujte klíče, ať si je nikdy nespletete, posmaltujte si lžičky, ať se o ně doma neperete, posmaltujte spony k páskům anebo zapojte fantazii a smaltujte spony do vlasů atd.


Tipy a nápady:
• Pokud budeme vyrábět šperk, potřebujeme dírku. Plíšek položíme na prkénko a nasadíme hřebík, který kladívkem proťukneme skrz. Okraje začistíme smirkem.
• Pokud to jde, sypte vždy smalt jedné barvy na čistém papíru. Zbylý smalt pak můžete snadno sesypat zpátky do lahvičky.
• Barvy nelze míchat do nových odstínů.
• Další tip: dobře také vypadá nasypání smaltovacího prášku přes obvaz či obinadlo (nad šperkem je někdo podrží, nelze dělat v jednom člověku).
• Lze vyrábět i placky, kdy musíte mít kovové kolečko, na které přiděláte tavnou pistolí spínací špendlík.

Jak si připravit plíšek (pro 8. třídu):
• Vlastní tvar si nejprve předkreslíme na papír a vystřihneme šablonu;
• tu pak lihovým fixem překreslíme na plech a vystřihneme nůžkami na plech;
• všechny hrany opracujeme smirkovým papírem, dobře poslouží i brousek na kosu nebo různé pilníky.

 

Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání a Pomoc.

Pozor na

Bezpečnost práce s dětmi a horkou plotýnkou, vždy používat kleště.
 

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

U dětí s potížemi v jemné motorice (pokud jsou méně „šikovné na ruce“) je výhodou, že mohou vytvářet jen abstraktní barevné kompozice a nějaké precizní malování není vůbec potřebné. U dětí hyperaktivních je potřeba nabádat je ke klidu a rozvaze (klidným hlasem připomenout, že mají přenášet plíšek pomalu a opatrně), aby si neopatrnou manipulací výtvor nezničily. Pomáháme napravit případné „karamboly“.