Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k učení, komunikativní, pracovní.
Poznat práci s plechem, kovem a smaltovacím práškem, rozvoj jemné motoriky.
Motivace
V jedné ze starých truhel jsem objevila nějaký zaprášený starý plíšek. Co to je? Otřu jej a zjišťuji, že by se mohlo jednat o přívěšek, má malý otvor a po vyleštění je to nádherný, neskutečně krásný starobylý šperk. Začínám jej zkoumat…
Potřeby
Smaltovací prášek, kovový předmět k dekoraci nebo sklíčka, mřížka (krájecí kolečko na brambory), elektrická trouba nebo elektrický vařič, čistý papír, kleště, pletací jehlice, silonka, gumička.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Pro mladší děti (do 6. třídy) zakoupíme měděný výsek již hotový, aby si jej jen ozdobily, starší děti (7. a 8. třída) si mohou z měděného plechu svůj šperk samy vystřihnout nůžkami na plech a dále opracovat.
Pracovat můžeme s jakýmkoliv plechem – měděným, pozinkovaným, hliníkovým, víčky od plechovek apod. Ve výtvarných potřebách se prodávají plíšky už připravené a začištěné.
Jak na to:
1) Připravte si lahvičky se smalty. Před otevřením klepněte lahvičkou o stůl, aby se sklepl prášek z víčka.
Potom lahvičku opatrně otevřete. Navlečte přes lahvičku kousek silonky a zajistěte gumičkou. Silonka působí
jako jemné sítko, přes které se bude prášek sypat. Podle toho, jak moc silonku napnete, bude sítko jemné.
2) Na čistý papír položte měděný výsek a posypte ho práškovým smaltem. Můžete ho posypat i více odstíny
najednou.
3) Opatrně přeneste výsek na kovové kolečko a to pak položte na elektrickou plotýnku.
4) Nechte smalt rozpustit a pak kolečko z plotýnky sundejte.
Pozor! Kolečko sundejte kleštěmi, je horké!!!
Jak vytvořit různé vzory:
1) Pokud nasypete na výsek větší množství různých barev smaltu, můžete je nechat rozpustit a přímo na plotýnce pak mezi sebou barvy opatrně promíchat špičkou pletací jehlice nebo třeba párátkem. Tím získáte zapouštěný vzor.
2) Můžete také posypat výsek nejprve jedním odstínem smaltu a ten nechat zapéct. Na vystydlý posmaltovaný výsek pak nasypte další vrstvu jiné barvy smaltu a do té za studena vyryjte vzor. Teprve pak výsek znova zapečete a získáte tak proškrábaný vzor.
3) Další možností je posypat výsek jednou barvou smaltu, kterou zapečete a potom na vystydlý výsek nasypete přes šablonku další vrstvu smaltu. Výsek pak znovu zapečete. Tím získáte vzorování šablonami.
Smaltovat se dá i na sklíčka, kdy postupujeme stejně jako s měděnými výseky. Můžete smaltovat i na další kovy. Posmaltujte klíče, ať si je nikdy nespletete, posmaltujte si lžičky, ať se o ně doma neperete, posmaltujte spony k páskům anebo zapojte fantazii a smaltujte spony do vlasů atd.
Tipy a nápady:
• Pokud budeme vyrábět šperk, potřebujeme dírku. Plíšek položíme na prkénko a nasadíme hřebík, který kladívkem proťukneme skrz. Okraje začistíme smirkem.
• Pokud to jde, sypte vždy smalt jedné barvy na čistém papíru. Zbylý smalt pak můžete snadno sesypat zpátky do lahvičky.
• Barvy nelze míchat do nových odstínů.
• Další tip: dobře také vypadá nasypání smaltovacího prášku přes obvaz či obinadlo (nad šperkem je někdo podrží, nelze dělat v jednom člověku).
• Lze vyrábět i placky, kdy musíte mít kovové kolečko, na které přiděláte tavnou pistolí spínací špendlík.
Jak si připravit plíšek (pro 8. třídu):
• Vlastní tvar si nejprve předkreslíme na papír a vystřihneme šablonu;
• tu pak lihovým fixem překreslíme na plech a vystřihneme nůžkami na plech;
• všechny hrany opracujeme smirkovým papírem, dobře poslouží i brousek na kosu nebo různé pilníky.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání a Pomoc.
Pozor na
Bezpečnost práce s dětmi a horkou plotýnkou, vždy používat kleště.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
U dětí s potížemi v jemné motorice (pokud jsou méně „šikovné na ruce“) je výhodou, že mohou vytvářet jen abstraktní barevné kompozice a nějaké precizní malování není vůbec potřebné. U dětí hyperaktivních je potřeba nabádat je ke klidu a rozvaze (klidným hlasem připomenout, že mají přenášet plíšek pomalu a opatrně), aby si neopatrnou manipulací výtvor nezničily. Pomáháme napravit případné „karamboly“.