Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: pracovní, k řešení problémů, k učení.
Vyrobit lodičku s parním pohonem. Při výrobě procvičit práci s nářadím (vyřezávání nožem, šroubování), ověřit v praxi fyzikální zákony (parní pohon lodičky).
Vyrobit lodičku s parním pohonem. Při výrobě procvičit práci s nářadím (vyřezávání nožem, šroubování), ověřit v praxi fyzikální zákony (parní pohon lodičky).
Motivace
Lodičky vyřezávané z kůry jsme všichni pouštěli po potoce jako malé děti. Jak nás bavilo sledovat, kam až loďku proud zanese. Ale napadlo by vás, že se dá z kůry vyrobit parník s vlastním motorem? Že nedá? No to teprve uvidíte…
Potřeby
Prkénko nebo borová kůra, silnější drát, malá svíčka, vajíčko (vyfouknutá skořápka), dva vruty, ostrý nůž, šroubovák, brusný papír, zápalky, lepidlo (tavicí pistole), případně barvy, fixy na ozdobu vajíčka. Materiál samozřejmě násobíme počtem vyráběných lodiček.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Při této aktivitě se děti nejen pobaví, ale procvičí si svou zručnost a navíc mohou v praxi vyzkoušet, jak fungují fyzikální zákony.
Ze dřeva nebo borové kůry vyřežeme ostrým nožem tvar lehké loďky.
Z tlustšího drátu zhotovíme dva stojánky na vajíčko a tyto stojánky přišroubujeme k loďce. Mezi stojánky umístíme svíčku. Svíčka musí být nízká, aby plamen byl po zapálení pod vajíčkem. Vyfoukneme vajíčko a jednu z děr zalepíme. Pak upevníme skořápku, do které jsme nalili trochu vody, na stojánky z drátu. Zapálíme svíčku a lodičku postavíme na vodu. Po chvíli se začne voda ve skořápce vařit a tryskající pára požene parník vpřed.
Lodičky můžete před startem různě ozdobit – např. nabarvit vajíčko akrylovými barvami. Hru můžete hodnotit jako soutěž o nejhezčí lodičku, o nejrychlejší lodičku, o to, která loď vydrží nejdéle na vodě apod. Loďka může nést důležité poselství od jednoho družstva druhému, hezké jistě bude pouštět lodičky na hladinu rybníka za tmy. Jistě vymyslíte spoustu dalších nápadů a variací.
Poznámka: Je lepší použít klasickou svíčku, ne čajovou! V čajové svíčce se vosk brzy roztaví a jak se loďka naklání při pohybu na hladině, může vosk zhasit plamen.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Překonání.
Ze dřeva nebo borové kůry vyřežeme ostrým nožem tvar lehké loďky.
Z tlustšího drátu zhotovíme dva stojánky na vajíčko a tyto stojánky přišroubujeme k loďce. Mezi stojánky umístíme svíčku. Svíčka musí být nízká, aby plamen byl po zapálení pod vajíčkem. Vyfoukneme vajíčko a jednu z děr zalepíme. Pak upevníme skořápku, do které jsme nalili trochu vody, na stojánky z drátu. Zapálíme svíčku a lodičku postavíme na vodu. Po chvíli se začne voda ve skořápce vařit a tryskající pára požene parník vpřed.
Lodičky můžete před startem různě ozdobit – např. nabarvit vajíčko akrylovými barvami. Hru můžete hodnotit jako soutěž o nejhezčí lodičku, o nejrychlejší lodičku, o to, která loď vydrží nejdéle na vodě apod. Loďka může nést důležité poselství od jednoho družstva druhému, hezké jistě bude pouštět lodičky na hladinu rybníka za tmy. Jistě vymyslíte spoustu dalších nápadů a variací.
Poznámka: Je lepší použít klasickou svíčku, ne čajovou! V čajové svíčce se vosk brzy roztaví a jak se loďka naklání při pohybu na hladině, může vosk zhasit plamen.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Překonání.
Pozor na
Pozor na bezpečné používání nože – před vyřezáváním děti náležitě poučit, nutný je dohled vedoucího.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Tato aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky. Při práci s nožem pozor na děti hyperaktivní a zbrklé. Aktivita dává vyniknout zejména dětem manuálně zručným, které mnohdy nevynikají při vědomostních hrách. Mysleme na to, dejme jim příležitost se ukázat.