Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: pracovní.
Děti se naučí účinně používat kolo, dodržovat pravidla silničního provozu a překonávat své limity. Děti si budou umět opravit drobné závady na kole.
Děti se naučí ovládat jízdu na kole, připraví se na jízdu zručnosti.
Motivace
Nedávno jsem viděl fotku, na které byl děda s babičkou na kole. Měli na sobě hodně zvláštní oblečení – babička dokonce měla sukni. Kola neměla přehazovačku, bylo jedno, jestli jezdí po silnici nebo v lese. Na všechno bylo jedno kolo. Chvíli jsem to zkoušel, ale kolo bez přehazovačky? To vůbec nešlo… Radši si na ten náš výlet vezmu svoje kolo a pohodlné oblečení.
Potřeby
Děti: vybavené a zkontrolované kolo, přilba, sportovní oblečení, svačina, pláštěnka, lepicí sada.
Vedoucí: navíc pumpička, lékárnička, sada na opravu menších závad, mapa, GPS navigace, fotoaparát, mobilní telefon.
Pomůcky na stanoviště na jízdu zručnosti (barevné kužely, kelímky s vodou, hadrové míčky, prkno, startovní čísla, startovací lístky, stopky.
K tomuto metodickému listu je pracovní list S1A, S1B, S1C.
Provedení
Vedoucí si předem naplánuje trasu dle mapy a času, který bude výletu věnovat. Předem si zjistíme zajímavosti a pamětihodnosti na cestě, možnost občerstvení apod. Dětem je nutné dopředu rozdat informace k výletu, aby si mohly připravit kola. Při výletu na kolech je nutné domluvit se, v jakém pořadí děti pojedou. Je vhodné, aby první jel vedoucí (instruktor), vedoucí výpravy pojede poslední, aby měl děti na očích. Pokud první jede někdo z dětí, je nutné mít domluvený signál, na který se zastaví. Při zastávce procvičíme základy znalosti o vybavení lékárničky a jejím využití při zranění. Ukážeme dětem, jakým způsobem si poradit s drobnou závadou. Je nutné dodržovat pravidla silničního provozu.
Po zvládnutí výletu na kole se mohou děti zapojit např. do jízdy zručnosti.
Jízda zručnosti na kolech, koloběžkách, in-line bruslích
Na vhodném místě připravte stanoviště, která budou děti překonávat na kolech nebo jiných dopravních prostředcích. Je nutné mít zajištěn dostatečný počet instruktorů a vedoucích, kteří budou pomáhat na jednotlivých stanovištích. O pomoc můžete požádat rodiče dětí.
Dětem připravte startovací listiny, startovní čísla, rozdělte je do skupin podle věku a dopravního prostředku. Děti pouštějte ze startu v časových rozestupech, aby nedocházelo k hromadění dětí na stanovištích. Je možné měřit čas od startu do cíle, případně měřit dobu trvání jednotlivých stanovišť.
Příklady překážek:
• Slalom mezi kužely
• Podjetí překážky bez dotyku
• Přejezd přes překážku (prkno, lávka)
• Jízda po nakreslené osmičce
• Hod na cíl za jízdy
• Zastavit a trefit se do terče
• Převoz kelímku s vodou na stanoveném úseku, aniž by se voda vylila
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Překonání.
Pozor na
Je nutné dodržovat pravidla silničního provozu.
Vzít navíc vodu k pití i pro případ mytí. Vedoucí s sebou poveze autolékárničku.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
Pro děti neklidné s potížemi v pozornosti je nutné, aby jely v bezprostřední blízkosti před vedoucím. Pozor u dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí – myslet na možnost někde kolo vypůjčit.