Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: sociální a personální, pracovní.
Poznávání přírody a rostlin.
Motivace
Květin a rostlin roste kolem nás velké množství. Rostou, kvetou, odkvetou a jejich krása povadne. Není na škodu zkusit ji uchovat déle. K tomu je lisování květin do herbáře takřka ideální. Ovšem klasické herbáře jsou příliš obyčejné, zkusme si s jednotlivými rostlinami trochu pohrát.
Potřeby
Čtvrtky, izolepa, nůžky, popř. klíč k určování rostlin.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Na některé výpravě nasbíráme s dětmi různé rostliny, které budeme následně sušit a lisovat. Zkusíme však vytvořit zcela „nové druhy“, rostliny zkrátka rozstřiháme a pomícháme – ke kořenu mateřídoušky přidáme kousek kopřivy a na vršek přidáme například jahodník. Spoje se snažíme navázat nenápadně. Následně rostliny překryjeme ještě dalším papírem a zatížíme.
Po usušení a vylisování uspořádáme výstavku, při níž se děti snaží určovat, ze kterých částí se která rostlina skládá. Na závěr si každý ke své naroubované rostlině vymyslí také vhodný název.
Varianta: Lze samozřejmě vyrobit klasický herbář s označením rostliny.
Výroba přáníčka
Podobně jako herbář lze vyrobit i dárek pro kamaráda (rodiče, prarodiče apod.), takové ručně vyrobené přání potěší. Na přehnutou čtvrtku nalepíme vylisovaný list (např. javoru), který můžeme ještě ozdobit kresbou okolo. Dovnitř pak napíšeme samotné přání.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Příroda, Poznání a Paměť.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky.