Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.
Procvičení orientace v mapě, rozvoj schopnosti plánovat, procvičení práce s GPS.
Motivace
Napadlo vás někdy, jak je těžké připravit výlet? Naplánovat trasu tak, aby se dala ujít v daném čase a byla pro účastníky zajímavá. Schválně jestli se vám povede takovou trasu naplánovat a popsat tak, aby ji mohli vaši kamarádi projít bez mapy, jen s buzolou nebo GPS.
Potřeby
Mapa okolí pro každý oddíl, papír a psací potřeby, pro ověření v terénu GPS pro každý oddíl a kopii mapy pro každý oddíl.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Každý oddíl dostane mapu okolí a jeho úkolem je vymyslet a naplánovat tříhodinový odpolední výlet. Podle mapy vypracuje každý oddíl přesný itinerář cesty – např. od klubovny jděte 500 metrů severně, pak
300 metrů severovýchodně a následně se stáčejte k východu, po 400 metrech změňte směr a pokračujte dále na východ. Vedoucí dohlíží na to, aby plánované trasy byly různé. Začátek i konec trasy by měl být v klubovně (tábořišti).
Při nejbližší příležitosti dostane každý oddíl GPS a itinerář jiného oddílu. Všechny oddíly se vydají na cestu a drží se instrukcí. Mapu má u sebe jen doprovázející vedoucí (instruktor), děti postupují jen podle GPS a návodu.
Po návratu se každý oddíl snaží do kopie mapy zakreslit trasu, kudy postupoval. Každý oddíl také zhodnotí, nakolik se připravený itinerář lišil od skutečnosti a s čím se cestou potýkali. Hodnotí se i to, nakolik byl který oddíl schopen odhadnout délku výletu vzhledem ke stanovenému času.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Pomoc, Přátelství a Překonání.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Vzhledem k tomu, že se jedná o skupinovou činnost a vedoucí skupinu doprovází, nepředstavuje tato aktivita výraznější riziko pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Potřebné je hlídat, aby příležitost k práci s GPS měli všichni členové týmu, tedy i ti méně průbojní, opatrnější na zkoušení něčeho nového.