Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: komunikativmí, občanská, k učení.
Seznámit se s jinými dětskými sdruženími, než je Pionýr. Zamyslet se nad zásadami a Ideály Pionýra, nad činností našeho sdružení – v čem se lišíme od ostatních, co máme společného? Zjistit, co je ČRDM.
Motivace
Jsme pionýři. Víš, co to znamená? Jsou i jiná dětská sdružení? Čím se lišíme? Máme i něco společného?
Potřeby
Psací potřeby.
K tomuto metodickému listu jsou k dispozici pracovní listy C22A a C22B.
Provedení
Aktivita vhodná na delší časový úsek – několik schůzek.
Na schůzce vedoucí s dětmi diskutuje o sdružení Pionýr, o činnosti oddílu. Co nás v Pionýru baví? Proč sem chodíme? Komu je určeno naše sdružení? Známe své ideály, víme, co znamenají? A jak je to jinde? Jsou i jiné organizace, kroužky pro děti? Známe nějaké? Víme, čím se zabývají?
Samostatný úkol pro děti:
Skupinky dětí si vylosují název nějakého sdružení na kartičce. Jejich úkolem je do další schůzky zjistit co nejvíc informací o tomto sdružení, jaký má znak, čím se zabývá, např. kolik má členů atd. Mnohé z těchto informací lze získat z internetu, ale vítané jsou i vlastní zkušenosti např. spolužáků apod. Každá skupinka si připraví malou prezentaci, kterou předvede ostatním.
Sdružení vybereme ze členů ČRDM:
1. Junák
2. Asociace turistických oddílů mládeže ČR
3. Česká tábornická unie o. s.
4. Folklorní sdružení ČR
5. Liga lesní moudrosti 6. Mládež ČČK
7. YMCA v ČR
Prezentace jednotlivých sdružení vystavíme na nástěnku v klubovně. Může znovu následovat debata o jejich činnosti, o tom, čím se podobáme a v čem se lišíme. Vedoucí pak zdůrazní, že všichni jsme členové ČRDM, která tato a mnohá další sdružení zastřešuje a podporuje je v jejich činnosti.
Vedoucí zdůrazní i mezinárodní činnost Pionýra. Mezi mezinárodní aktivity patří mezinárodní tábory či výměny, zahraniční semináře.
Informovat děti o:
• organizaci IFM-SEI
• zahraničních organizacích, které s Pionýrem spolupracují
Veškeré informace lze najít na www.pionyr.cz
Pokud děti z nějakého důvodu nechtějí nebo nemohou zpracovávat prezentaci doma, dejte jim prostor přímo na schůzce. Mohou si z domova a ze školy přinést informace, a pak společně ve skupinkách zpracovat prezentaci. Pokud máte v klubovně počítač s připojením k internetu, mohou samozřejmě dohledat vše potřebné i tam.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Přátelství.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
U dětí se specifickou poruchou učení (dysgrafie, dysortografie) je potřebné dopomáhat s korekturou textu, který bude vyvěšen v klubovně, případně bude v jiné psané podobě. Vhodné je např. ustanovit nějakého korektora textu, jak je to běžné v tisku. Vedoucí by neměl „dopustit“ chyby, protože při čtení textu s chybami se chyba fixuje. Mozek má tendenci si ji pamatovat jako správný tvar, naopak čtením správně napsaných slov si jejich tvar dítě zapamatovává a potom je snáze automaticky použije.