Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: sociální a personální.
Hodnocení vztahů v kolektivu, pochvala, povzbuzení.
Motivace
Myslíte si, že náš oddíl má srdce? Co musíme všichni udělat, abychom mohli říct: „Jsme oddíl, který má srdce.“ Udělejte pro sebe něco milého.
Potřeby
Arch balicího papíru, barvy, pastelky, papírky, tužky.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
V první polovině hry hráči společně nakreslí na arch papíru velké srdce a vybarví ho. Místo vybarvování do něj mohou všichni otisknout své nabarvené dlaně. Pak následuje společná debata: Myslíte si, že náš oddíl má srdce? Co musíme všichni dělat, abychom mohli říct: „Jsme parta, která má srdce?“ Udělejme pro sebe něco hezkého. Ve druhé polovině hry každý dostane lísteček. Napíše na něj své jméno a hodí do nádoby. Všichni si pak vylosují tyto lístky a zkontrolují, zda si nevytáhli lístek se svým jménem. Úkolem hráče pak je na lístek napsat přátelskou větu o kamarádovi, jehož jméno si vylosoval. Např. „Mám rád Vojtu, protože každému rád pomůže.“ Když mají všichni své věty vymyšlené a napsané, přepíšou je fixem do velkého srdce. To pak slouží jako připomínka a dekorace v klubovně.
Aktivita není vhodná pro oddíl, jehož členové se zatím moc neznají, ve kterém je hodně nováčků apod.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání a Přátelství.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Hra nemá výraznější rizika. Důležitá je podpora v hledání dobrých stránek jiných. Podporujeme konkrétní vyjádření, nepřipouštět věty „protože je hodný, protože je kamarádský“. U dětí méně nadaných (lehké mentální opoždění) pomáháme hledat, připomenout, co vylosovaný kamarád udělal pěkného, přátelského. Platí to i u dětí úzkostnějších, nerozhodných.