Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: pracovní, občanská.
Rozvoj trpělivosti a fantasie.
Rozvoj trpělivosti a fantasie.
Motivace
Výlety nebo letní tábory jsou jako stvořené pro sbírání kamínků. Když k tomu přidáme trochu písku z potoka nebo jiného vodního toku či nádrže, máme materiál na zajímavou výtvarnou činnost. V zimě nám pak v klubovně náš tábor nebo výlet k vodě připomene obrázek, který vyrobíme ze zajímavých kamínků a třeba i písku. Bude to určitě i pěkný dárek.
Potřeby
Kamínky, písek – obojí pečlivě vyčištěné, sádra (asi 1 kg na 3–4 děti), voda, tvrdý papír, provázek, nůžky, nůž, skleněná nebo umělohmotná deska s hladkým povrchem.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Vhodné je napřed si s malými dětmi zkusit jen tak na pevném podkladu zkusit poskládat nějaké obrázky z kamínků, aby si dovedly představit, jak budou postupovat při výrobě obrázku, kdy už budou tvořit obrázek vkládáním do sádry. Může jít o konkrétní výtvor, spíše ale půjde jen o fantazii a zachycení tvaru. Když jsme si vyzkoušeli několik variant, dají děti svůj „materiál“ stranou a začnou pracovat.
Připravíme si papírovou ohrádku (minimálně velikosti pohlednice, děti této věkové kategorie potřebují pro svou práci větší prostor), do které budeme odlévat sádru a která určí tvar obrázku – čtverec, ovál, kroužek, obdélník apod.
Pak budeme míchat sádru a předem děti upozorníme na tato základní pravidla:
• Nikdy nelej vodu do sádry, ale pomalu sypej sádru do vody tak dlouho, až se vytvoří nad hladinou vody hromádka, která už se neponoří.
• Sádru dobře rozmíchej, ať v ní nejsou hrudky.
• Sádra je úplně vyschlá, až nehřeje, když na ni položíš ruku.
Tato pravidla opakujeme i při výrobě sádry.
Jakmile sádra trošku, ale jen trošku zatuhne, začíná vlastní práce na obrázku, vkládáme do měkké hmoty malé i větší kamínky, které jsme nasbírali při koupání nebo na výletě. Kamínky klademe tak, aby vytvořily jednoduchý obrázek – ptáčky, sluníčko, motýly, strom. Obrázek obohatíme třeba také použitím písku nebo drobounkého štěrku pečlivě vyčištěného. Nepřilepujeme však dřívka, sklíčka a ostatní materiály. Když je obrázek hotov, počkáme ještě, až sádra opravdu pořádně vyschne. Po zaschnutí odstraníme papírovou ohrádku a nožem začistíme kraje obrázku. A teď nastane obtížný kus práce: odlepit obrázek od desky tak, aby se nepolámal. Trochu pomáhá, když před odléváním sklo nebo umělohmotnou desku namastíme nebo potřeme máslem. Nakonec do horních okrajů vyvrtáme velmi opatrně bez zbytečně silného tlaku nožem nebo hřebíčkem otvory na protažení provázku na zavěšení. Můžeme také vydlabat uprostřed na zadní straně opatrně nůžkami dostatečně hluboký zářez na skobičku nebo hřebík. Při této činnosti dětem vedoucí pomáhá, pro některé děti je příliš náročná.
Tato aktivita přibližuje ideály Pionýra Pomoc a Překonání, je přípravou k zapojení do Pionýrského Sedmikvítku – rukodělné soutěže.
Připravíme si papírovou ohrádku (minimálně velikosti pohlednice, děti této věkové kategorie potřebují pro svou práci větší prostor), do které budeme odlévat sádru a která určí tvar obrázku – čtverec, ovál, kroužek, obdélník apod.
Pak budeme míchat sádru a předem děti upozorníme na tato základní pravidla:
• Nikdy nelej vodu do sádry, ale pomalu sypej sádru do vody tak dlouho, až se vytvoří nad hladinou vody hromádka, která už se neponoří.
• Sádru dobře rozmíchej, ať v ní nejsou hrudky.
• Sádra je úplně vyschlá, až nehřeje, když na ni položíš ruku.
Tato pravidla opakujeme i při výrobě sádry.
Jakmile sádra trošku, ale jen trošku zatuhne, začíná vlastní práce na obrázku, vkládáme do měkké hmoty malé i větší kamínky, které jsme nasbírali při koupání nebo na výletě. Kamínky klademe tak, aby vytvořily jednoduchý obrázek – ptáčky, sluníčko, motýly, strom. Obrázek obohatíme třeba také použitím písku nebo drobounkého štěrku pečlivě vyčištěného. Nepřilepujeme však dřívka, sklíčka a ostatní materiály. Když je obrázek hotov, počkáme ještě, až sádra opravdu pořádně vyschne. Po zaschnutí odstraníme papírovou ohrádku a nožem začistíme kraje obrázku. A teď nastane obtížný kus práce: odlepit obrázek od desky tak, aby se nepolámal. Trochu pomáhá, když před odléváním sklo nebo umělohmotnou desku namastíme nebo potřeme máslem. Nakonec do horních okrajů vyvrtáme velmi opatrně bez zbytečně silného tlaku nožem nebo hřebíčkem otvory na protažení provázku na zavěšení. Můžeme také vydlabat uprostřed na zadní straně opatrně nůžkami dostatečně hluboký zářez na skobičku nebo hřebík. Při této činnosti dětem vedoucí pomáhá, pro některé děti je příliš náročná.
Tato aktivita přibližuje ideály Pionýra Pomoc a Překonání, je přípravou k zapojení do Pionýrského Sedmikvítku – rukodělné soutěže.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky.