Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: pracovní a občanská.
Podílí se na ochraně přírody, na přikrmování zvířat v zimním období.
Podílí se na ochraně přírody, na přikrmování zvířat v zimním období.
Motivace
Vánoce jsou svátky obdarovávání našich blízkých. Naši nadílku jistě přivítají i živočichové žijící ve volné přírodě.
Potřeby
Seno, tvrdé pečivo, kaštany, žaludy, jablka, mrkev, zelí, zrní…… provázek na připevnění.
K tomuto metodickému listu není žádný pracovní list.
K tomuto metodickému listu není žádný pracovní list.
Provedení
Vedoucí se předem domluví s dětmi na aktivitě, která bude probíhat v zimní přírodě. Je vhodné využít období, kdy je již napadaný sníh (předvánoční čas – motivace a navíc můžeme sledovat i stopy zvířat). Vedoucí si s dětmi povypráví o tom, co všechno je možné pro zvířata připravit – vhodné krmení pro některé druhy zvířat (zajíce, srnčí, bažanty…) a proč je tato aktivita potřebná. „Mají všechna zvířata dost krmení v tuto dobu? Proč tomu tak je? Jak jim můžeme pomoci?“ apod. Na další schůzku si děti přinesou z domu připravené „dobroty“, samotné strojení stromku může probíhat buď jako samostatná akce nebo v rámci víkendového pobytu. Vedoucí nebo instruktor předem vytipují vhodný stromek, keř, skupinu keřů či menších stromů. Spolu s dětmi pak přinesené krmivo rozvěsí na nižší větve, nasypou pod stromy a keře na hromádky (je dobré udělat jakási hnízda ze sena či slámy a do nich nasypat zrní, kaštany, žaludy). Krmivo si můžeme nasbírat průběžně na podzimních výpravách (např. zralé květy slunečnice, jablka, šišky i se semeny…). Po nějakém čase se můžeme s dětmi vypravit svůj stromek zkontrolovat a pokusit se číst ve stopách, kdo se na naši hostinu dostavil. Případně se můžeme pokusit některé stopy zvířat odlít ze sádry i ve sněhu.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Pomoc, Příroda.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Pomoc, Příroda.
Pozor na
Nezapomeňte dětem připomenout vhodné oblečení a obutí pro tuto aktivitu. Můžeme také vyrobit závěsná krmítka pro ptáky (viz ML P7) a přivěsit je na náš stromeček pro zvířata.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky.