Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: občanská a k řešení problémů.
Zvolí vhodné oblečení a obutí do přírody.
Zvolí vhodné oblečení a obutí do přírody.
Motivace
Zvířata mají peří, srst, kožich… člověk se obléká. Víme, co si obléci?
Potřeby
Různé druhy oděvů, obuvi, případně i doplňky a různé druhy zavazadel (můžeme využít i obrázků věcí, ale pak musíme hru upravit), lístky s názvy ročních období.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Vedoucí rozdělí děti do čtyř skupinek. Vyzve je k tomu, aby si prohlédly, co mají oblečeno na sobě. Podle ročního období pak děti jmenují části oděvu, případně obuv. Společně hledáme odpovědi na otázky: „Oblékly byste se stejně, kdybyste šly na hřiště? Jak byste se oblékly do divadla? Jak byste se oblékly na výlet do přírody? Myslíte si, že byste se za tři měsíce oblékaly jinak? Proč? Co by se změnilo?...“
Pak si zástupci jednotlivých skupinek vylosují jeden z připravených lístků s uvedením názvu ročního období.
„Vyberte si z připravených částí oblečení a obutí to, co byste si oblékly do přírody ve svém ročním období. Oblečte a obujte správně jednoho člena své skupinky.“
Ponecháme dětem čas na splnění úkolu. Pak vyzveme „modely nebo modelky“ a uspořádáme malou módní přehlídku. Jednotlivé modely mohou členové skupinek komentovat, připomeneme si základní části oděvu, na které bychom v daném období neměli zapomenout. (např. v zimě rukavice, čepice…; v létě pokrývka hlavy… apod.) Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Překonání a Příroda.
Pak si zástupci jednotlivých skupinek vylosují jeden z připravených lístků s uvedením názvu ročního období.
„Vyberte si z připravených částí oblečení a obutí to, co byste si oblékly do přírody ve svém ročním období. Oblečte a obujte správně jednoho člena své skupinky.“
Ponecháme dětem čas na splnění úkolu. Pak vyzveme „modely nebo modelky“ a uspořádáme malou módní přehlídku. Jednotlivé modely mohou členové skupinek komentovat, připomeneme si základní části oděvu, na které bychom v daném období neměli zapomenout. (např. v zimě rukavice, čepice…; v létě pokrývka hlavy… apod.) Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Překonání a Příroda.
Pozor na
V případě, že máme menší počet dětí, můžeme přibrat „do hry“ děti mladší či starší, případně si každá skupinka postupně vylosuje dvě roční období.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Tato činnost nevyžaduje zvláštní specifika pro práci s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami.