Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k učení, ke komunikaci, sociální a personální, občanská.
Získání dětí pro aktivní četbu, budování vztahu ke knize, pěstování návyku šetrného zacházení s knihou, rozvoj vyjadřovacích schopností, řeči.
Získání dětí pro aktivní četbu, budování vztahu ke knize, pěstování návyku šetrného zacházení s knihou, rozvoj vyjadřovacích schopností, řeči.
Motivace
Četba knih je pro dítě velmi důležitá: rozvíjí jejich osobnost, postoje a rozšiřuje jejich slovní zásobu. Pomocí správného vedení se děti naučí s knihou zacházet a vybudují si k četbě pozitivní vztah…
Potřeby
Knihy – Ladova Říkadla, Hrubínův Špalíček, Erbenovy Pohádky, apod. – různé knížky pohádek k inspiraci (hra Promíchané pohádky), na ukázku a k prohlédnutí, pastelky, sada promíchaných názvů pohádek a nůžky pro každé družstvo.
K tomuto metodickému listu je pracovní list U6A.
K tomuto metodickému listu je pracovní list U6A.
Provedení
Promíchané pohádky
Hrají dvě a více družstev. Pro každé sada promíchaných názvů pohádek a nůžky. Úkolem je lístky správně rozstřihnout a pohádky sestavit do správné podoby. Vítězí družstvo, které složilo správně více kartiček.
Dlouhý Ohnivák Otesánek Ryška
O kohoutkovi a štěstí Drak Děda Vševěda Široký a Tři zlaté vlasy Jabloňová Zlatovláska panna liška O třech přadlenách a slepičce Bystrozraký Pták dvanáctihlavý Rozum
Metodická poznámka: S vystřihováním a se čtením textu může pomáhat instruktor. Na závěr si prohlédneme knížky pohádek a přesvědčíme se, že jsme pohádky sestavili správně. Nápověda: Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Otesánek, O kohoutkovi a slepičce, Drak dvanáctihlavý, Rozum a štěstí, Tři zlaté vlasy Děda Vševěda, Jabloňová panna, Zlatovláska, Pták Ohnivák a liška Ryška, O třech přadlenách (z knihy pohádek K. J. Erbena).
Kdo zná více pohádek
Rozdělíme děti do několika skupinek, podle počtu instruktorů a dospělých. Skupinky jmenují názvy pohádek (nebo postavičky z večerníčků) a instruktoři je zapíší na papír. Vyhrává skupinka, která: a) má nejvíce názvů;
b) jmenovala pohádky, které nikdo nemá.
Kdo chybí do dvojice
Hrajeme ve stejných skupinkách (viz výše). Vedoucí hry jmenuje vždy jednoho hrdinu ze známých dvojic. Která skupinka je pohotovější a jmenuje druhého, získá bod. Příklad: Rumcajs (Manka), Spejbl (Hurvínek), Kubula (Kuba Kubikula).
Práce s pracovním listem Úkoly:
1. Vyprávějte si s dětmi, kde se všude mohou setkat s pohádkami. Děti potom mohou v pracovním listě označit, kde se samy setkávají s pohádkami.
2. Děti si různými barvami pastelek spojují pohádkové dvojice. (Ty je možné mít také předem předepsané na balicím papíru nebo na tabuli a spojovat názorně společně na velkém modelu i v pracovním listě.) 3. Do rámečku mohou děti domalovat pohádkovou postavičku, kterou mají rády. Potom ji mohou ukázat ostatním a povyprávět o ní.
Na aktivity navazuje nabídkový program Pionýrského Sedmikvítku v oblasti divadlo.
Hrají dvě a více družstev. Pro každé sada promíchaných názvů pohádek a nůžky. Úkolem je lístky správně rozstřihnout a pohádky sestavit do správné podoby. Vítězí družstvo, které složilo správně více kartiček.
Dlouhý Ohnivák Otesánek Ryška
O kohoutkovi a štěstí Drak Děda Vševěda Široký a Tři zlaté vlasy Jabloňová Zlatovláska panna liška O třech přadlenách a slepičce Bystrozraký Pták dvanáctihlavý Rozum
Metodická poznámka: S vystřihováním a se čtením textu může pomáhat instruktor. Na závěr si prohlédneme knížky pohádek a přesvědčíme se, že jsme pohádky sestavili správně. Nápověda: Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Otesánek, O kohoutkovi a slepičce, Drak dvanáctihlavý, Rozum a štěstí, Tři zlaté vlasy Děda Vševěda, Jabloňová panna, Zlatovláska, Pták Ohnivák a liška Ryška, O třech přadlenách (z knihy pohádek K. J. Erbena).
Kdo zná více pohádek
Rozdělíme děti do několika skupinek, podle počtu instruktorů a dospělých. Skupinky jmenují názvy pohádek (nebo postavičky z večerníčků) a instruktoři je zapíší na papír. Vyhrává skupinka, která: a) má nejvíce názvů;
b) jmenovala pohádky, které nikdo nemá.
Kdo chybí do dvojice
Hrajeme ve stejných skupinkách (viz výše). Vedoucí hry jmenuje vždy jednoho hrdinu ze známých dvojic. Která skupinka je pohotovější a jmenuje druhého, získá bod. Příklad: Rumcajs (Manka), Spejbl (Hurvínek), Kubula (Kuba Kubikula).
Práce s pracovním listem Úkoly:
1. Vyprávějte si s dětmi, kde se všude mohou setkat s pohádkami. Děti potom mohou v pracovním listě označit, kde se samy setkávají s pohádkami.
2. Děti si různými barvami pastelek spojují pohádkové dvojice. (Ty je možné mít také předem předepsané na balicím papíru nebo na tabuli a spojovat názorně společně na velkém modelu i v pracovním listě.) 3. Do rámečku mohou děti domalovat pohádkovou postavičku, kterou mají rády. Potom ji mohou ukázat ostatním a povyprávět o ní.
Na aktivity navazuje nabídkový program Pionýrského Sedmikvítku v oblasti divadlo.
Pozor na
Upozorněte děti, aby zacházely s knihami opatrně. Při práci s nůžkami je třeba, aby děti pracovaly v klidu a vsedě.
Nabídková legenda
Dnes si ptáček …… připravil několik dotazů: „Děti, máte rády pohádky? A večerníčky? A knížky vůbec? Koho baví si číst? Kdo raději jen poslouchá? Nebo si prohlíží? Co si teď doma čtete? O čem to je? A víte, co je to knihovna? Knihkupectví? Knihařství? Knihovnička?“
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Dyslektici čtou buď příliš pomalu, nebo příliš rychle a se spoustou chyb. Pokud však budou chtít číst děti samy, poskytněte jim kompenzační pomůcku (nejčastěji se užívá dyslektické okénko, které zvládnete vyrobit i z tvrdého kartonu – odkrývá pouze čtenou slabiku).
Malování oblíbených pohádkových postaviček bude pro děti zábavné, i když ne vždy postavy z kresby poznáte – přesto výtvory chvalte a s dětmi si o nich popovídejte.
Malování oblíbených pohádkových postaviček bude pro děti zábavné, i když ne vždy postavy z kresby poznáte – přesto výtvory chvalte a s dětmi si o nich popovídejte.