Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: sociální a personální, občanská, pracovní.
Seznámit se s tím, co znamená fair play – čestná hra. Umět povzbuzovat druhé, vyzkoušet si netradiční disciplíny. Finanční gramotnost – uvědomit si rozdílnou hodnotu věcí.
Seznámit se s tím, co znamená fair play – čestná hra. Umět povzbuzovat druhé, vyzkoušet si netradiční disciplíny. Finanční gramotnost – uvědomit si rozdílnou hodnotu věcí.
Motivace
V předškolním věku je hra převažující aktivitou u dětí. Nechte je soupeřit a závodit s kamarády. Zažívat prohru i výhru je přirozené, je ale třeba, aby se s tím dítě naučilo vyrovnávat a ostatním výhru přát.
Potřeby
Pastelky, nůžky, lepidlo.
Potřeby pro „olympijské disciplíny“.
„Peníze“, odměny na stánek, stánek.
K tomuto metodickému listu je pracovní list S8A.
Potřeby pro „olympijské disciplíny“.
„Peníze“, odměny na stánek, stánek.
K tomuto metodickému listu je pracovní list S8A.
Provedení
Veselou formou zakončení období, které provází koťátko, by měla být „olympiáda“ – vhodnější bude, pokud budou více zastoupeny netradiční disciplíny. Kromě několika disciplín zaměřených na výkon a vítěze, by měly převažovat disciplíny pouze s účastí, aby všichni měli pocit, že se jim něco povedlo. Nejlepší variantou je příjemně strávené odpoledne venku – například na hřišti nebo louce. Lze přizpůsobit i pobytu v klubovně nebo tělocvičně. Za každý splněný úkol děti dostanou jako odměnu „peníz“. Ty potom mohou v připraveném stánku směnit za odměny dle svého výběru – finanční gramotnost. Děti by měly mít možnost se rozhodovat mezi levnějším a dražším (vzít si třeba dvě levnější věci nebo jednu dražší). Ceny mohou být stanoveny, kromě číslic, například počtem puntíků na cenovkách.
Pracovní list – Olympijské kruhy Úkoly:
1. Vybarvi správně olympijské kruhy. (Předem si připravte dětem pro kontrolu skutečné barevné znázornění či fotografii olympijských kruhů.) 2. Vystřihni koťátka a umísti je na stupně vítězů tak, jak patří.
3. Pohár vítězů spoj s koťátkem, které jej vyhrálo.
4. Popovídejte si s dětmi o významu olympijských kruhů.
Disciplíny vhodné do klubovny: Foukaná – na stole vyznačíme např. barevnou izolepou dráhu, děti mají za úkol papírovou lodičku dopravit foukáním ze startu do cíle. Je možné i hodnotit na čas.
Třídění podle barev – děti dostanou v míse například víčka od PET lahví a ty potom musí roztřídit na hromádky podle barev – děti mohou soutěžit ve dvojicích mezi sebou (vítěz dostane odměnu), nebo na čas.
Hod peříčkem – závodník si stoupne na židli, která stojí na stolní desce (pozor – nutná záchrana! – dospělý), nadhodí si lehounké malé peříčko a snaží se jej odfouknout tak, aby dopadlo co nejdál.
Disciplíny vhodné do přírody: Hod do dálky například tenisovým míčkem
Skoky v pytli
Hod listem papíru
Disciplíny bez omezení: Hod koulí z papíru do koše Kdo vydrží nejdéle pinkat s nafouknutým balonkem Slalom mezi kuželkami Běh dvojic
Hod brčkem nebo špejlí na dálku Vrh nafouknutým igelitovým pytlíkem – všichni jsou povinni použít koulařskou techniku, předvede instruktor.
Hod pingpongovým míčkem – závodník se postaví do širokého stoje rozkročného a prohodí oběma rukama zezadu mezi nohama dopředu pingpongový míček.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Překonání a Přátelství.
Pracovní list – Olympijské kruhy Úkoly:
1. Vybarvi správně olympijské kruhy. (Předem si připravte dětem pro kontrolu skutečné barevné znázornění či fotografii olympijských kruhů.) 2. Vystřihni koťátka a umísti je na stupně vítězů tak, jak patří.
3. Pohár vítězů spoj s koťátkem, které jej vyhrálo.
4. Popovídejte si s dětmi o významu olympijských kruhů.
Disciplíny vhodné do klubovny: Foukaná – na stole vyznačíme např. barevnou izolepou dráhu, děti mají za úkol papírovou lodičku dopravit foukáním ze startu do cíle. Je možné i hodnotit na čas.
Třídění podle barev – děti dostanou v míse například víčka od PET lahví a ty potom musí roztřídit na hromádky podle barev – děti mohou soutěžit ve dvojicích mezi sebou (vítěz dostane odměnu), nebo na čas.
Hod peříčkem – závodník si stoupne na židli, která stojí na stolní desce (pozor – nutná záchrana! – dospělý), nadhodí si lehounké malé peříčko a snaží se jej odfouknout tak, aby dopadlo co nejdál.
Disciplíny vhodné do přírody: Hod do dálky například tenisovým míčkem
Skoky v pytli
Hod listem papíru
Disciplíny bez omezení: Hod koulí z papíru do koše Kdo vydrží nejdéle pinkat s nafouknutým balonkem Slalom mezi kuželkami Běh dvojic
Hod brčkem nebo špejlí na dálku Vrh nafouknutým igelitovým pytlíkem – všichni jsou povinni použít koulařskou techniku, předvede instruktor.
Hod pingpongovým míčkem – závodník se postaví do širokého stoje rozkročného a prohodí oběma rukama zezadu mezi nohama dopředu pingpongový míček.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Překonání a Přátelství.
Pozor na
Bezpečnost během soutěžení.
Nabídková legenda
Koťátko uspořádalo pro své kamarády medvídě ….., ptáče ….., sovíka …. a mravenečka ….. setkání. Pozvalo je k sobě na návštěvu. Když všichni přišli, dohodli se, že si budou hrát na olympiádu. Děti, víte, co je to olympiáda? To je velká soutěž pro sportovce z celého světa. Každý z našich zvířecích kamarádů vymyslel pro ostatní jednu disciplínu. A co je disciplína, víte? To je úkol, který mají splnit – například skok do dálky. Sovík připravil pro své kamarády běh. Všichni závodníci se s čísly postavili na startovní čáru a když sovík řekl: „Tři, dva, jedna, start,“ všichni se rozběhli a běželi k cílové pásce. Když najednou mraveneček …. špatně šlápl, upadl a nemohl vstát. Hned jak to jeho kamarádi zjistili, běželi mu na pomoc. Medvídě …. mravenečkovi pomohlo na nožičky a když se trochu mraveneček zotavil, všechna zvířátka se domluvila na tom, že závod poběží znovu, aby měl mraveneček také možnost závod dokončit. Potom už bylo všechno v pořádku a netradiční kamarádské závody mohly pokračovat dále.
Večer pak byli všichni moc rádi, že si závodění užili a pěkně se pobavili.
A my si, děti, dnes takovou naši netradiční olympiádu uspořádáme také.
Večer pak byli všichni moc rádi, že si závodění užili a pěkně se pobavili.
A my si, děti, dnes takovou naši netradiční olympiádu uspořádáme také.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Před rozdáním pracovních listů je potřeba se ujistit, že děti vědí, co jsou olympijské kruhy a jaký mají význam. Dále je důležité připravit děti s poruchou zrakové paměti na to, že budou rozlišovat barvy – nejprve uváděné barvy procvičte názorným ukazováním na předmětech ve vašem okolí. Třeba jen jeden správně vybarvený olympijský kruh zaslouží pochvalu.
Dětem, které ještě nemají dokonale vyvinutou jemnou motoriku, obrázky zvířecích závodníků vystříhejte.
Při hře na olympiádu nalezněte oblast, ve které je dítě zdatné, a umožněte mu zažít úspěch! Pozor dejte zvláště při sportování na neklidné děti, aby nedošlo k úrazu.
Dětem, které ještě nemají dokonale vyvinutou jemnou motoriku, obrázky zvířecích závodníků vystříhejte.
Při hře na olympiádu nalezněte oblast, ve které je dítě zdatné, a umožněte mu zažít úspěch! Pozor dejte zvláště při sportování na neklidné děti, aby nedošlo k úrazu.