Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k učení, k řešení problémů, ke komunikaci, sociální a personální, pracovní.
Rozeznat jednotlivé složky záchranného systému: hasiče, policisty a záchranáře. Umět říct, kterého kdy zavolat. Vyzkoušet si obvazování, přelepení rány náplastí, závěs na šátek.
Rozeznat jednotlivé složky záchranného systému: hasiče, policisty a záchranáře. Umět říct, kterého kdy zavolat. Vyzkoušet si obvazování, přelepení rány náplastí, závěs na šátek.
Motivace
Obava z nebezpečné situace, či naopak pomoc kamarádovi, který se ocitl v nouzové situaci, má vést děti k aktivitě. Musí přitom vědět, jak pomoci — např. zavolat pomoc poraněnému kamarádovi. Naučte je v takových situacích pohotově reagovat a využívat čísla záchranářů či ošetřovat raněného.
Potřeby
Pastelky, lepidlo, nůžky s kulatou špičkou, cvičné obvazy, trojcípé šátky, obyčejné šátky nebo větší kapesníky, náplasti, děti si přinesou oblíbené plyšáky nebo panenky (je vhodné mít nějaké navíc, kdyby někdo zapomněl nebo neměl). K tomuto metodickému listu je pracovní list S7A.
Provedení
Po převyprávění příběhu o koťátku rozdejte dětem pracovní listy.
Pracovní list – Záchranáři Úkoly:
1. Spoj hasiče, záchranáře a policistu s jeho vozidlem a telefonním číslem.
2. Vybarvi auta tak, jaké mají ve skutečnosti barvy.
3. Vystřihni obrázky a nalep je do okének pod sebe tak, jak se odehrává příběh. Obrázky si můžeš vybarvit.
Popovídejte si s dětmi o tom, v jakých situacích koho volat (například policistu při krádeži, hasiče při požáru, záchrannou službu při vážném úrazu). Zde můžete navázat tím, že pokud si někdo odře jenom trochu koleno nebo se škrábne, stačí, když ho ošetří například maminka nebo někdo dospělý. Na panence nebo plyšákovi můžete ukázat, jak takové ošetření drobného poranění probíhá. Poté můžete děti nechat, aby si to také vyzkoušely na svých hračkách. Pokud to děti zvládnou samy, můžete je pochválit a říct jim, že už příště budou vědět, jak se v takové situaci zachovat.
Oživením schůzky k tomuto tématu může být návštěva stanice záchranné služby nebo hasičské zbrojnice. Takovou návštěvu je třeba předem domluvit.
Jako dalšího pomocníka pro předávání informací dětem, je možné využít interaktivní příručku první pomoci na www.zachranny-kruh.cz.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání a Pomoc.
Pracovní list – Záchranáři Úkoly:
1. Spoj hasiče, záchranáře a policistu s jeho vozidlem a telefonním číslem.
2. Vybarvi auta tak, jaké mají ve skutečnosti barvy.
3. Vystřihni obrázky a nalep je do okének pod sebe tak, jak se odehrává příběh. Obrázky si můžeš vybarvit.
Popovídejte si s dětmi o tom, v jakých situacích koho volat (například policistu při krádeži, hasiče při požáru, záchrannou službu při vážném úrazu). Zde můžete navázat tím, že pokud si někdo odře jenom trochu koleno nebo se škrábne, stačí, když ho ošetří například maminka nebo někdo dospělý. Na panence nebo plyšákovi můžete ukázat, jak takové ošetření drobného poranění probíhá. Poté můžete děti nechat, aby si to také vyzkoušely na svých hračkách. Pokud to děti zvládnou samy, můžete je pochválit a říct jim, že už příště budou vědět, jak se v takové situaci zachovat.
Oživením schůzky k tomuto tématu může být návštěva stanice záchranné služby nebo hasičské zbrojnice. Takovou návštěvu je třeba předem domluvit.
Jako dalšího pomocníka pro předávání informací dětem, je možné využít interaktivní příručku první pomoci na www.zachranny-kruh.cz.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání a Pomoc.
Pozor na
Při přesunu na návštěvu hasičské zbrojnice nebo stanice záchranné služby či policejní stanice. Před cestou je třeba dětem zopakovat pravidla pro bezpečný přesun.
Nabídková legenda
Koťátko chodilo denně okolo garáže, ve které měli zaparkovaná auta hasiči, policisté a záchranná služba. Jednou pootevřenými dveřmi nahlédlo dovnitř. Uvidělo tam hasičské auto, které mělo červenou barvu a na střeše složený veliký žebřík. Hned vedle stála sanitka. Měla otevřené dveře a koťátko mohlo nakouknout dovnitř. Tam bylo zajímavých věcí. Všechny byly pěkně naskládané, to aby záchranáři věděli, kde co mají, a nezdržovali se hledáním, když někomu zachraňují život. Policejní auto v garáži teď nestálo, protože policisté s ním jeli na obhlídku města, zda je všude všechno v pořádku.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
V tomto případě je potřeba si s problematickými dětmi o záchranářích nejprve pohovořit, aby si ujasnily, jak vypadají a s jakými čísly jsou spojeni (mnemotechnická pomůcka: 155 – lékaři – tvar pětky připomíná bříško těhotné maminky; 158 – policie – osmička připomíná policejní pouta; 150 – hasiči – nula připomíná trubku ohlašující požár). Teprve poté jim předložte k vyplnění pracovní listy.
Méně zručným dětem obrázky s příběhem pomozte vystřihnout. Při nácviku ošetřování ran dejte dítě do dvojice s šikovným kamarádem, který mu ochotně bude pomáhat s obvazováním apod.
Hyperaktivní děti mějte neustále na očích, aby se při návštěvě záchranné služby nebo policejní stanice chovaly klidně a poslušně.
Méně zručným dětem obrázky s příběhem pomozte vystřihnout. Při nácviku ošetřování ran dejte dítě do dvojice s šikovným kamarádem, který mu ochotně bude pomáhat s obvazováním apod.
Hyperaktivní děti mějte neustále na očích, aby se při návštěvě záchranné služby nebo policejní stanice chovaly klidně a poslušně.