Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k učení, k řešení problémů, ke komunikaci, občanská, sociální a personální.
Konkrétní cíl: Problematika práv v každodenním životě, komunikace, umění naslouchat.
Konkrétní cíl: Problematika práv v každodenním životě, komunikace, umění naslouchat.
Motivace
O práva a povinnosti v určitých oblastech se začínají mladí zajímat až v době, kdy musí řešit nějaký problém nebo situaci. Vzhledem k velkému množství právních předpisů je oblast práva velmi široká a rozmanitá, proto jsou i profesionální právníci zaměřeni jen na určité konkrétní okruhy práva, např. jen na právo občanské, rodinné, obchodní nebo trestní. Z hlediska právního se většina osob setkala minimálně se smlouvami pracovními nebo se smlouvami kupními k nemovitostem. Každý, než začne vykonávat nějakou činnost, měl by se seznámit s právními předpisy na daném úseku. Z hlediska práce s dětmi je potřeba připomenout Úmluvu o právech dítěte přijatou OSN v listopadu 1989, kterou podpořilo 193 států. Jde o mezinárodní konvenci obsahující občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní práva dětí.
Potřeby
Tabulka s otázkami (viz příloha C4A), propiska pro každého účastníka.
Provedení
Každý účastník dostane předpřipravenou tabulku s otázkami a propisku. Úkolem je zaplnit co nejvíce polí jmény ostatních účastníků tak, aby účastníci splňovali požadavek uvedený v příslušném poli tabulky. Každé jméno by se v tabulce mělo objevit jen jednou. Je důležité se aktivně ptát a vzájemně si naslouchat.
Až alespoň jeden z účastníků vyplní celou tabulku (můžeme např. na začátku stanovit, že aktivita skončí, až první tři vyplní celou tabulku), následuje diskuse. Účastníci by měli dojít k tomu, jak je oblast práv problematická a podrobněji prodiskutovat např. porušování práv na základě rasové nebo kulturní odlišnosti (otázka č. 2, 7), práva a pohlaví (ot. č. 13), práva žáků ve škole (ot. č. 4, 6), práva zvířat (ot. č. 9), práva a odpovědnost (ot. č. 11), akce na obranu práv druhých (ot. 10, 14, 15, 16) apod.
V případě, že bude účastníků méně, můžeme povolit, aby se každé jméno objevilo v tabulce dvakrát. Můžeme také vyhlásit soutěž, kdo bude mít jmény jako první zaplněnou úhlopříčku, řádek, sloupec a až nakonec celou tabulku = bingo.
U této aktivity není ani tak důležité, kdo dřív vyplní tabulku, jako závěrečná diskuse. Účastníci mají většinou teoretické základy, ale neumí je aplikovat v praxi, proto budou mít možná s vyplněním některých políček trochu problém.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Pomoc, Překonání a Paměť.
Až alespoň jeden z účastníků vyplní celou tabulku (můžeme např. na začátku stanovit, že aktivita skončí, až první tři vyplní celou tabulku), následuje diskuse. Účastníci by měli dojít k tomu, jak je oblast práv problematická a podrobněji prodiskutovat např. porušování práv na základě rasové nebo kulturní odlišnosti (otázka č. 2, 7), práva a pohlaví (ot. č. 13), práva žáků ve škole (ot. č. 4, 6), práva zvířat (ot. č. 9), práva a odpovědnost (ot. č. 11), akce na obranu práv druhých (ot. 10, 14, 15, 16) apod.
V případě, že bude účastníků méně, můžeme povolit, aby se každé jméno objevilo v tabulce dvakrát. Můžeme také vyhlásit soutěž, kdo bude mít jmény jako první zaplněnou úhlopříčku, řádek, sloupec a až nakonec celou tabulku = bingo.
U této aktivity není ani tak důležité, kdo dřív vyplní tabulku, jako závěrečná diskuse. Účastníci mají většinou teoretické základy, ale neumí je aplikovat v praxi, proto budou mít možná s vyplněním některých políček trochu problém.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Pomoc, Překonání a Paměť.
Pozor na
Některá témata vyžadují skupinu dobře připravenou a sebejistou a také citlivý, neuspěchaný rozbor s dostatečným časem, který umožní sdělení pocitů a reakcí. Jedná se např. o otázky č. 1, 3, 5, 7, 13.
Nabídková legenda
Planeta Pravda – viz příběh v úvodu metodiky.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Zrakově postižení – záleží na typu postižení. Lehčí stupeň – velké písmo, aktivitu dělat v dobře osvětleném prostoru. Těžší stupeň postižení – asistence vedoucího.
Sluchově postižení – dát si pozor na to, aby dítě bylo poblíž a mělo možnost při vysvětlování odezírat ze rtů vedoucího. Vysvětlit krok za krokem. Zjednodušený návod v textové podobě. Při střetnutí — mluvit nahlas, srozumitelně, pomalu, výraznější gestikulace.
Pohybově postižení – bez omezení.
Mentálně postižení – nevhodné.
Řečově postižení – bez omezení. Jen dát dětem dostatečný prostor na komunikaci.
Obtížně vychovatelní – striktní hranice a pravidla při hře.
Jedinci se specifickými poruchami učení a chování – dostatek času na zpracování podkladů.
Sluchově postižení – dát si pozor na to, aby dítě bylo poblíž a mělo možnost při vysvětlování odezírat ze rtů vedoucího. Vysvětlit krok za krokem. Zjednodušený návod v textové podobě. Při střetnutí — mluvit nahlas, srozumitelně, pomalu, výraznější gestikulace.
Pohybově postižení – bez omezení.
Mentálně postižení – nevhodné.
Řečově postižení – bez omezení. Jen dát dětem dostatečný prostor na komunikaci.
Obtížně vychovatelní – striktní hranice a pravidla při hře.
Jedinci se specifickými poruchami učení a chování – dostatek času na zpracování podkladů.