Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k řešení problémů, ke komunikaci.
Konkrétní cíl: Posiluje toleranci, je schopen spolupracovat, učí se vcítit do druhého člověka.
Konkrétní cíl: Posiluje toleranci, je schopen spolupracovat, učí se vcítit do druhého člověka.
Motivace
Rodina je malé seskupení lidí, kteří k sobě patří a všichni se k sobě pěkně chovají. Tam se cítíme velmi dobře a vracíme se tam rádi. Kromě této rodiny můžeme mít i rodinu pionýrskou – utvořenou ze členů pionýrského oddílu. Tam se také rádi vracíme a máme zde pěkné vztahy. Prožíváme spolu nezapomenutelné zážitky a dobrodružství.
Potřeby
Fotografie dětí, balicí papír, obrázky, letáky, časopisy, barvy, štětce, barevná tuš, fixy.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Děti si donesou své vlastní fotografie. Rozdělí se do menších pracovních skupinek, nejlépe podle vlastního uvážení a výběru. Děti si tvoří skupinky podle vztahů, s kým se nejlépe cítí. Vedoucí pouze koriguje, usměrňuje, napomáhá. Sleduje výběr rodin a nedovolí, aby některé z dětí bylo stranou, mimo pionýrskou rodinu. Každá skupinka tvoří „pionýrskou rodinu“, která si buduje a vytváří si svůj dům, vybavení, místo, kde by chtěli všichni členové bydlet. Může to být ostrov, krásný dům s vybavením, hrad, stanový tábor… Mohou si vybrat také zemi, místo nebo dobu, ve které by chtěli s pionýrskou rodinou žít.
Na přidělený velký arch balicího papíru si malují, kreslí, vystřihují, dolepují krajinu nebo místo, na kterém by se všichni dobře cítili. Své fotografie používají jako poslední – umístí je v prostoru, který si děti vybudovaly díky své fantazii a svým představám. Mohou použít pouze obličej z fotografie a tělo dokreslit nebo dolepit podle toho, o jakou rodinu jde. Může to být i zvířecí rodina s lidským obličejem nebo rodina skřítků, fantazii se meze nekladou. Jedná se o formu zpracování – tablo, mozaika, komiks… Vedoucí může sledovat – s jakým zvířetem se dítě ztotožňuje, v okruhu kterých dětí se objevují na papíře při aktivitě.
Necháme dětem prostor pro jejich fantazii a představivosti. Ničím je neomezujeme, nepřemlouváme. Výsledný „obrázek“ rodiny si děti vzájemně představí a vyprávějí o své vytvořené rodině a o místu, kde společně žijí. Ostatní naslouchají.
Tabla, komiksy, mozaiky rodin si můžeme vyvěsit v klubovně na stěny.
Tato aktivita přibližuje Ideál Pionýra: Přátelství, Pravda, Poznání a Překonání.
Na přidělený velký arch balicího papíru si malují, kreslí, vystřihují, dolepují krajinu nebo místo, na kterém by se všichni dobře cítili. Své fotografie používají jako poslední – umístí je v prostoru, který si děti vybudovaly díky své fantazii a svým představám. Mohou použít pouze obličej z fotografie a tělo dokreslit nebo dolepit podle toho, o jakou rodinu jde. Může to být i zvířecí rodina s lidským obličejem nebo rodina skřítků, fantazii se meze nekladou. Jedná se o formu zpracování – tablo, mozaika, komiks… Vedoucí může sledovat – s jakým zvířetem se dítě ztotožňuje, v okruhu kterých dětí se objevují na papíře při aktivitě.
Necháme dětem prostor pro jejich fantazii a představivosti. Ničím je neomezujeme, nepřemlouváme. Výsledný „obrázek“ rodiny si děti vzájemně představí a vyprávějí o své vytvořené rodině a o místu, kde společně žijí. Ostatní naslouchají.
Tabla, komiksy, mozaiky rodin si můžeme vyvěsit v klubovně na stěny.
Tato aktivita přibližuje Ideál Pionýra: Přátelství, Pravda, Poznání a Překonání.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Zapojení do této aktivity je pro všechny děti bez jakýchkoliv omezení. Každé dítě se může zapojit do této činnosti podle svých možností a schopností. Pokud bychom měli v oddíle dítě s tělesným hendikepem, musíme dbát na to, aby mělo stejné podmínky k výtvarnému zapojení. Ve skupině může takové dítě plnit funkci myslitele – chrlí nápady.
U dětí s autismem je třeba mít na paměti, že jejich fantazie je omezená. Je třeba jim dílčí úkol vysvětlit velmi jednoduše.
U dětí s autismem je třeba mít na paměti, že jejich fantazie je omezená. Je třeba jim dílčí úkol vysvětlit velmi jednoduše.