Sběrači a lovci
Pohybová
Environmentální
Kompetence k řešení problémů
Kompetence ke komunikaci
Potřeby
Kartičky s obrázky nebo názvy rostlin a zvířat, zalaminované
Odznaky pro šamana (paruka, čelenka, žezlo, náhrdelník...)
Provedení
Děti se rozdělí na sběrače a lovce, podle toho, kým se více cítí být. Zvolí si šamana (někoho spolehlivého, moudrého, kdo jim pomůže radou, úsudkem...). Zvolí se roční období (začíná se jarem a pokračuje ostatními). Děti hledají v herním území kartičky s rostlinami nebo živočichy, které lze v daném období sebrat nebo ulovit. Musí dávat pozor na to, aby byly v souladu s přírodou (např. nelovit medvěda v zimě, kdy je hubený a vzteklý, med sbírat v červnu a ne v září, kdy se musí nechat včelám, aby přežily zimu), sběrači hledají rostliny pro obživu (žaludy, bukvice na mouku), na různé neduhy (průjem, horečka), zranění (kostival, jitrocel)... Po každém období se zhodnotí činnost kmene - zda by přežil on i příroda (např. nevyhubit všechny samce nebo samice...). Děti by si měly při hře uvědomit naši sounáležitost s přírodou a závislost na ní.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Hru hrály i dvě děti se specifickými potřebami, zvládly, užily si to.