Osvědčilo se nám

Pokud stavíte stany bez podsady, dejte pod ložnici igelit, lépe se pak stan myje.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Vánoční světýlka
         

Lept skla, Frost

Čas přípravy
30 minut
Čas realizace
45 minut
Místo
místnost, klubovna
Roční období
celý rok
Počet účastníků
15 - 15
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
8. 4. 2018
Klíčová slova
Tajemství staré truhly, Umění, U13, jemná motorika, estetické cítění, tvořivost, sklo, recyklace, trpělivost, pečlivost
Věková kategorie
12 let - 14 let
Typ aktivity
Rukodělná
Oddílová schůzka
Náročnost na materiál
Střední
Výchovný program
Tajemství staré truhly
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence sociální a personální
Kompetence pracovní

Cíle

 

Rozvoj těchto kompetencí: sociální a personální, pracovní, k učení.

Seznámit se s novou technikou práce se sklem – leptání skla, frost.

 

Motivace

Vytvoření nové vázy, nové dekorační předměty.

Potřeby

 

Sklenice od zavařeniny, krycí páska, leptací krém na sklo, vycvakávací strojek, rukavice, papírové samolepky, špachtle, barvy Frost, pinzeta.


K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.

 

Provedení

 

Technika leptání skla je poměrně stará, ale teprve po roce 1770 se začala užívat častěji. Původně technika leptu sloužila jen k výrobě levného skla jako náhražka drahého rytí.

V první polovině 19. století se začala používat také k dekoraci plochého skla. Původně se skleněné předměty pokrývaly vrstvou vosku do kterého se vyrýval vzor a sklo se máčelo v kyselině fluorové, která vyleptala jeho povrch.

Díky moderním leptacím materiálům ji lze v dnešní době využít i v hobby technikách. Zahuštěný leptací krém, který je směsí fluoridů, přináší poměrně komfortní práci a jako reverzní médium lze využít mnoho hobby materiálů – nalepovací konturové samolepky, vykrojené tvary výsekovými strojky apod.

Tuto techniku zvládnou menší děti (6. a 7. třída) jen zčásti, všechno si mohou připravit, ale lept by měl na sklo nanášet vedoucí. U dětí z 8. tříd bych velmi pečlivě vybrala šikovné děti, které by si vše vyzkoušely do konce. S tímto průvodním slovem by se mělo začít opatrně pracovat. Zvládnou to samy bez problémů, ale strašák na samém začátku musí být, aby byla dodržena bezpečnost a neměly lept všude.


Vyleptané tulipány

Sklo, na které budeme leptat, musí být zbaveno nečistot, mastnoty a prachu. Doporučuji nejdříve umýt v jarové vodě, osušit a pak ještě přetřít hadříkem namočeným v octě a opět otřít.

Místa, která na skle zakryjeme, budou čirá, ostatní plochu nanesený krém vyleptá do matna.

Tulipánky vysekejte z klasické papírové samolepky. Je tenčí než samolepící tapety a neztupí vám výsekový strojek.

Nalepte je na sklenici, ale snažte se co nejméně již na sklo sahat, abyste si prsty nezanesli na sklo mastnotu a pot. Nejlépe již nyní pracujte v rukavicích. Po nalepení všech papírových částí nanášejte špachtlí lept. Snažte se o rovnoměrné nanášení.

Nechejte 15 minut působit.

Poté můžete stáhnout přebytečnou pastu špachtlí zpět do kelímku. Pastu lze používat opakovaně.

Před sundáním nálepek umyjte důkladně pod tekoucí vodou. Vodu chytejte do zvláštní nádoby.

Sundejte nálepky a osušte. Teprve v tuto chvíli se objeví vzor (na mokrém skle není vidět).

Na druhou sklenku můžete zkusit zbylý vzor — tj. na skleničku nalepte celé obdélníky nálepek s vyraženým tulipánkem a naneste pastu jen na tulipánky.

Na skleničku si můžete vyrobit také ozdobné víčko potažené fimo hmotou.

Leptat se dá např. i zrcadlo, výplně dveří, výplň skříněk, leptat se dá i oboustranně (např. z obou stran dveří).

FROST – Tato technika je mnohem bezpečnější. Postup je přitom téměř stejný jako u leptu.

Frost Efekt je jedna z mnoha technik malování na sklo – jak název napovídá, vytváříme touto technikou „namrzlý“ vzhled skla. Připomíná zamrzlá okna, tak jak je známe v zimě nebo jako pískované sklo. Matný mléčný bílý povrch.

Frost je vypalovací barva na sklo. Nanáší se štětcem, ale může se i tupovat houbičkou na nádobí. Pokud budete aplikovat frost přes samolepící šablony z tapety, nečekejte až zaschne, ihned po nanesení sloupněte šablonu, frost má tendenci se po zaschnutí trhat i s tapetou. Frost vypadá výborně i v kombinaci klasickými barvami na sklo. Můžete použít i samolepící kontury a ty po lehkém zaschnutí sejmout. Snímání šablon se nejlépe provádí pinzetou.

Technika frost efekt je také vhodným doplňkem pro decoupage (ubrousková technika) na sklo. Při klasické ubrouskové technice vám na skle vždy zůstanou skvrny od lepidla a sklo vypadá „upatlané“. Ani nejlepší lepidlo na decoupage není tak průsvitné, aby splynulo se sklem.

Technika frost efekt je pro kombinaci s decoupage na sklo přímo ideální. Skvěle vypadá např. na skleněných talířích – nejdříve ze spodu talíře nalepte lepidlem na decoupage ubrousek – pozor, lepit musíte barevnou stranu ubrousku směrem k talíři (tzn. lepidlo přetíráme přes rubovou stranu ubrousku), nechte zaschnout.

Pak houbičkou na nádobí „přeťupeme“ barvu přes ubrousek a jeho okolí. Můžeme zespodu poťupat celý talíř nebo jen okolí ubrousku. Necháme opět zaschnout a pak barvu vypálíme v troubě (dle návodu na barvě).

Výhodou takto dekorovaných talířů je, že je můžeme bez obav používat i pro potraviny – barva je totiž zespodu a s potravinou vůbec nepřijde do styku.

Hotový výrobek nezapomeňte vypálit v troubě – i po zaschnutí totiž barva není odolná vůči oděru. Mohli byste si barvu nechtěně seškrábnout a svůj výrobek tak zničit.

Po vypálení lze takto dekorované sklo umývat v teplé vodě, některé barvy vydrží dokonce i myčku nádobí.

Nápady a materiál lze objednat na www.brydova.cz, www.creative-cz., Frost — www.tvorenicko.com.


Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání a Přátelství.

 

Pozor na

 

Na nanášení leptu nepoužívejte štětce!

Lze použít kromě uvedené špachtle i špejle či dřívko od nanuku.

Je třeba dodržovat bezpečnostní předpisy.

POZOR — nezapomeňte na správnou ekologickou likvidaci vody z oplachu sklenice při leptu.

 

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

 

U dětí hyperaktivních, neklidných či s potížemi v jemné motorice je vhodné, aby byly pod častější „kontrolou“, pod přímým vedením vedoucího. Častěji připomeneme opatrnost.