Enkaustika
Kompetence ke komunikaci
Kompetence sociální a personální
Kompetence pracovní
Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: komunikativní, pracovní, sociální a personální, k učení.
Poznat práci s voskem, pochopit míchání barev, samostatně vytvořit zarámovaný obraz, rozvíjení abstraktního vnímání.
Motivace
Našla jsem mazlavé pastelky, které jsem nikdy před tím neviděla. Malují nějak divně, ale nedá mi to, stále zkouším přijít na to, jak na ně. Nejde to. Pořád to nevypadá hezky. Vzdávám to. Zahazuji vytvořený obrázek přímo do ohně. Dívám se, jak plameny ohně pohlcují obrázek. Ale najednou vidím, jak se barvy rozlévají a jak jsou nádherně lesklé. A v tom mě to napadlo, zkusím rozehřát starou žehličku a malovat pomocí tepla.
Potřeby
Stará nenapařovací žehlička, přívod elektřiny, české voskovky, lesklý nesající papír, papírové utěrky, papír jako podložka, bezbarvý lak. V obchodě s výtvarnými potřebami lze koupit přímo enkaustickou žehličku, která je menší než ostatní, a k ní různé nástavce, se kterými lze dělat na obrázku jiné a jiné ornamenty.
K tomuto metodickému listu je pracovní list U5A, kam si děti vloží svůj výrobek.
Provedení
Pro mladší děti (6. třída) bude stačit pouze malovat žehličkou na různé velikosti papíru a seznamovat se s technikou, měnit barvy, míchat je a přicházet na to, jak se žehličkou zacházet. Starší děti (7. a 8. třída) si mohou vytvořit k hotovému dílu i rámeček, který bude např. z vlnitého papíru nebo z papíru barevně sladěného s barvou obrazu.
1. Na pracovní desku položíme igelit a několik vrstev rozložených novin. Na to položíme bílý papír, který by měl být alespoň dvakrát větší než zamýšlený formát našeho obrázku. Na to vše položíme enkaustický papír.
2. Vosk naneseme na žehličku. Teplota žehličky nesmí být moc vysoká, ale ani ne moc nízká. Správnou teplotu poznáme tak, že nám vosk nestéká, ale dobře a lehce se roztírá. K regulaci teploty nám slouží termostat. Pokud již máme správnou teplotu, můžeme začít malovat. Různými tahy žehličkou docílíme pokaždé jiných tvarů na obrázku. S narůstajícími zkušenostmi se starší děti mohou pustit z abstraktních obrazců do malby krajinek.
3. Až budeme s hotovým obrazem spokojeni, necháme ho zaschnout a potom papírovou utěrkou vosk vyleštíme. Jako konečnou fázi můžou starší holky použít lak na vlasy a obrázek přelakovat. Do mokrého laku se dají vlepit různé ozdoby na přikrášlení nebo nasypat třpytky.
4. Na závěr vytváříme z vlnitého papíru rámeček tak, jak sami chceme velký a barevný.
Děti z 8. třídy mohou také zkusit použít jiný druh podkladu nejenom papír. Můžeme zvolit historické materiály jako třeba porcelán, dřevo. V době Velikonoc můžeme malovat také na vajíčka, kdy se voskovky rozehřejí např. v plechovém víčku a malujeme obyčejným špendlíkem se železnou hlavičkou tak, že jej namáčíme do vosku a vytváříme na vajíčku malé ornamenty. (Špendlík lze zapíchnout do staré tužky, aby se vše lépe drželo.)
Hotové obrázky můžete věnovat např. dětem do dětských domovů.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Poznání, Přátelství, Pomoc, Překonání.
Pozor na
Rozehřátou žehličku!
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
U dětí hyperaktivních je potřeba více je hlídat (ať pracují samy s vedoucím nebo v dostatečném odstupu od ostatních, aby nemohly žehličkou nechtěně zranit ostatní). Úzkostnější děti je třeba povzbuzovat k odvaze, dopomoci návodem, kudy mají případně tah vést, nechat je víckrát techniku zkoušet. S více pokusy stoupá odvaha a redukuje se úzkost, dostavuje se radost a stoupá sebedůvěra.