Talířovaná
Pohybová
Kompetence sociální a personální
Kompetence pracovní
Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k učení, sociální a personální, pracovní.
Děti účinně spolupracují ve skupině, podílejí se na utváření příjemné atmosféry v týmu,vytvářejí si pozitivní představu o sobě samém.
Podpora týmové spolupráce, rozvoj pohybových dovedností a vytrvalosti, nácvik a využití bezkontaktních prvků ve hře.
Motivace
Už nás moc nebavilo házet si s létajícím talířem nebo freesbíčkem jenom tak. Ani nevím, koho to z oddílu napadlo zahrát si něco jako talířový „fotbálek“.
Potřeby
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Hrají proti sobě dvě družstva o 6 hráčích (3 chlapci/3 děvčata). Hřiště je vyznačeno pouze dvěma obdélníky (brankami) o rozměru 3×7 m naproti sobě vzdálenými 20 m. Dále hřiště není vymezeno, hráči se smí pohybovat po celém prostoru. Hraje se s létajícím talířem.
Vlastní hra
Na začátku hry družstva losují o talíř. Družstva se postaví každý ke svému obdélníku, který budou bránit. Poté na pokyn rozhodčího družstvo, které si vylosovalo jako první létající talíř, vyhodí talíř co nejdále od svého obdélníku směrem k obdélníku soupeře. Druhé družstvo, až dopadne na zem, talíř sebere a hraje směrem na soupeřův obdélník.
Hráči s talířem nesmějí dělat žádné kroky; povolen je nákrok a pohyb na jedné noze (jako v basketbalu). Povolené jsou také tři doběhové kroky při chytání jak dozadu, tak dopředu.
Družstvo se smí pohybovat pouze pomocí přihrávek. Hráči si nesmějí podávat talíř z ruky do ruky. V případě, že družstvu talíř upadne na zem, získává talíř druhé družstvo, a to i v případě, že se ho jako poslední dotklo (bránící hráči můžou talíř pouze srazit na zem, aby ho získali). Přihrávky smí směřovat do stran, dopředu i dozadu.
K získání bodu stačí, když se družstvu podaří odkudkoliv umístit talíř do soupeřova obdélníku. Talíř v obdélníku musí zůstat, nesmí se vykutálet. Počítá se pouze, když je talíř v obdélníku celý. Do obdélníku nesmí ani bránící, ani útočící hráči vstoupit. Po dosažení bodu se začíná jako na začátku s tím, že talíř vyhazuje družstvo, které bod získalo.
Ve hře není povolen jakýkoliv dotyk s protihráčem.
Hra končí po dosažení 15 bodů jedním z družstev.
Použitá literatura: www.orel.cz/sporty.
Tyto aktivity přibližují Ideály Pionýra: Přátelství a Pravda.
Pozor na
Hlídat, aby hra měla spád a nebyla zdlouhavá.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky. Je vhodné zařadit do týmu instruktora či vedoucího, který může usměrňovat hru v tom smyslu, že cíleně nahrává i dětem méně obratným, méně průbojným, které by se jinak ke hře nedostaly. Vedoucí by však neměl brát hru jako ukázku svého umění.