Životodárná Voda
Environmentální
Kompetence sociální a personální
Kompetence občanská
Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: sociální a personální, komunikativní, občanská.
Uvědomit si, že voda není samozřejmost, prohloubení kladného vztahu k přírodě. K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Motivace
Zatímco bez jídla dokážeme přežít několik dní, vodu k životu potřebujeme bezpodmínečně. A my tady v srdci Evropy máme navíc to štěstí, že jí máme dost. Bereme ji jako samozřejmost, ale neměli bychom. Pitná voda je totiž v některých oblastech cennější než třeba ropa, z níž se vyrábí např. benzin. Dokážete si představit, že byste museli vyjít s půl litrem vody denně? Že byste se každý večer nemohli osprchovat nebo vykoupat?
Potřeby
Viz dále.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Přírodní čistírna
Pomůcky: pet lahve
Na některou výpravu s sebou vezměte PET lahve a poblíž řeky (potoka) dejte oddílům za úkol jen s pomocí lahve vyrobit přírodní čistírnu vody. Nebudou-li si vědět rady, můžeme jim poradit, že se voda od nečistot čistí filtrací. Potřebují tedy štěrk, hrubozrnný písek, jemný písek, popř. ohořelé uhlíky. Pro porovnání je vhodné přefiltrovanou vodu porovnat s původním vzorkem.
Upozorněte děti, že je nebezpečné pít vodu z neoznačených přírodních zdrojů – mohou obsahovat neviditelné choroboplodné zárodky. Ani voda, která je na pohled čistá, není vhodná k pití, aniž bychom znali její původ.
Vzácná voda
Na táboře dejte každému oddílu úkol získat během 24 hodin co nejvíce vody. Jak vody dosáhnout, je jen na nich – zakázané jsou vodní zdroje jako řeky, potoky, studny apod. Vodu lze nachytat ve formě rosy – do plachty. V případě deště do nádob či také do plachty. Ze stromů, rostlin.
Po tomto úkolu je vhodné zařadit diskusi o vodě. Zkuste dát každému dítěti 0,5 litru vody, což je v mnohých částech světa množství vody, které má jeden člověk na den.
PET-měr
Doprostřed prostoru (cca 15 metrů od vody) položíme zhruba 20–25 prázdných PET lahví. Každý oddíl dostane nůž, jednu konev a ešusy. Jejich úkolem je vytvořit si během daného časového limitu z PET lahví rouru (po odříznutí horní části a dna do sebe lahve většinou zapadají) a vyhnat sloupec vody v ní co nejvýš. Je jasné, že se nikomu nepodaří zcela utěsnit všechny škvíry, takže záleží kromě samotné výroby i na rychlosti, s jakou oddíl do roury vodu stíhá nalévat. U každé roury je jeden vedoucí, který kontroluje nejvyšší dosaženou hodnotu.
Zpráva v trubce
Na několik míst poblíž vodního zdroje vyhloubíme pro každý oddíl nepříliš širokou jámu a při zahrnování do ní upevníme trubku (například novodurovou) – ta by měla ze země vyčuhovat zhruba půl metru, pod zemí je přibližně stejná část. Následně do roury na dno hodíme zprávu (šifru, další úkol, odměnu apod.) v malém uzavíratelném obalu, který ve vodě plave (např. v pouzdře od kinder vajíčka). Děti (resp. oddíly) mají za úkol tuto zprávu získat, aniž by trubky nějak vytáhly ze země. Předpoklad je takový, že za chvíli přijdou na to, že pouzdro lze nechat „vyplavat“. Přilévá se voda a pouzdro stoupá. Samozřejmě se po celou dobu musí voda do trubky neustále dolévat, protože se zároveň dnem vsakuje do země. Kdo zprávu získá, jako první vyhrává.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Příroda, Pomoc, Přátelství a Překonání.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky.