Souhvězdí
Kompetence k řešení problémů
Kompetence sociální a personální
Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: k učení, k řešení problémů, sociální a personální.
Poznat některá souhvězdí na mapce hvězdné oblohy i na obloze.
Motivace
Uměli byste najít na noční obloze Velký vůz? A co ten Malý? Takových souhvězdí je tam celá řada, tak zkusme některá najít. Nebude to lehké, hvězd jsou na obloze tisíce, ale přesto se o to můžeme alespoň pokusit. Víte každý, v jakém znamení zvěrokruhu jste se narodili? A vězte, že každé má na obloze svou podobu. Najdeme je?
Potřeby
Viz dále.
K tomuto metodickému listu patří pracovní list P3A.
Provedení
Práce s mapou hvězdné oblohy
Potřeby: mapy hvězdné oblohy
Některou schůzku vysvětlíme, jak se pracuje s mapou hvězdné oblohy – nastavení podle místa, ročního období, data a podobně.
Na výpravě za jasné noci následně podle mapy hledáme na obloze souhvězdí. Pozorovat hvězdy jde v místech, která jsou dál od rušných míst, kde není nebe přesvíceno světly z měst. Je dobré si na obloze najít jeden výrazný bod (např. Polárku) a od něj podle mapy postupovat při hledání souhvězdí.
Návštěva hvězdárny
Téměř každá hvězdárna a planetárium nabízí noční pozorování oblohy. Uspořádejte takový výlet, pohled na oblohu teleskopy je jedinečný.
Varianta: Lze využít i hru Planetárium (firma Albi, edice Hraj si a poznávej).
Poznáváme souhvězdí
Pro seznámení se souhvězdími lze opět použít hry jako je pexeso, trixeso, domino apod.
Slepá mapa
Čas přípravy: 30 minut
Čas realizace: 2 hodiny (podle počtu účastníků)
Potřeby: zatavené kartičky s kresbami souhvězdí, připínáčky, pro každou skupinku slepá mapa a tužka
V lese rozmístíme na stromy cedulky s kresbami jednotlivých souhvězdí a jejich názvem. Každá skupinka (po 3—4 dětech) dostane slepou mapu severní oblohy a tužku. Jejich úkolem je najít a pospojovat souhvězdí ve slepé mapce. Rozhoduje počet umístěných souhvězdí, drobné odchylky tolerujeme.
Varianta: Cedulky s jednotlivými souhvězdími můžeme umístit tak, aby bylo jejich získání spojeno s určitým výkonem – brodění, šplhání apod.
Hvězdy ve vlastních rukách
Potřeby: koule na pétanque (2 sady pro každé družstvo), mapa hvězdné oblohy pro každé družstvo
Děti rozdělíme do dvou družstev. Vedoucí vždy řekne název souhvězdí, z každého družstva vyběhne dvojice ke stanovišti s mapou hvězdné oblohy. Když dané souhvězdí najde, zapamatuje si rozložení hvězd a běží k dalšímu stanovišti. Zde se pokusí souhvězdí poskládat z koulí na pétanque. Dvojice, která má souhvězdí dřív a správně, získává pro své družstvo bod (v případě složitějších souhvězdí i dva a více bodů). Malé děti mohou běžet s instruktory.
Varianta do místnosti: Děti musí souhvězdí překreslit na papír či na tabuli.
Na tuto činnost lze navázat v soutěži Pionýrská stezka.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Příroda, Poznání a Paměť.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky.