Vánoční světýlka
Kompetence pracovní
Cíle
Rozvoj těchto kompetencí: občanská, pracovní.
Vyrábí drobné ozdobné vánoční předměty přírodních a dekoračních materiálů.
Motivace
K Vánocům se váže spousta zvyků, mezi ně patří i zvyk svátečně vyzdobit byt, pokoj, tak proč ne i naši klubovnu? Ostatně některé ozdoby si pak můžeme odnést domů. Naučíme se vyrábět jednoduché vánoční svícny, které mohou ozdobit i štědrovečerní stůl.
Potřeby
Pěkné červené jablko, kousek plastelíny, stuha – lépe mašle s paměťovým drátkem, vánoční svíčka, slaměnky, větvičky buksusu, smrčku nebo jedle, nůžky. Skořápky z vlašských ořechů, plastelína, kousky buksusu, smrku, slaměnky a další drobné suché květy, úzká stužka, dortová svíčka, nůžky. K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.
Provedení
Na schůzce samozřejmě nejdříve navodíme správnou předvánoční atmosféru, hrajeme či zpíváme si koledy, povídáme si o tom, jaké kdo zná vánoční tradice a zvyky, o tom, kdo už má připraveny dárky, plánujeme naši vánoční oddílovou schůzku a pak už se pustíme do výroby vánočních svícnů. Některé věci potřebné k výrobě si děti přinesou samy (jablíčko, vánoční svíčka), jiné zajistí vedoucí (plastelína, slaměnky, větvičky, stuha).
Jablíčkový svícen:
Vezmeme jablko střední velikosti, které vyleštíme a po obvodě převážeme jednobarevnou, nejlépe červenou stuhou. Jablko postavíme „na stopku“ a na horní část přilepíme kuličku plastelíny. Do plastelíny zapíchneme vánoční svíčku. Protože se tímto způsobem jablko nepoškodí, nehnije a vydrží jako ozdoba stolu celé vánoce i novoroční svátky.
Protože výroba jablíčkového svícnu nám mnoho času nezabere, mohou se ti šikovnější pustit ještě do druhého svícnu. Na ten si děti přinesou nejspíš jen svíčku, ostatní potřeby zajistí stejně jako v předchozím případě vedoucí.
Oříškový svícen
Skořápku vyplníme plastelínou, do které zapíchneme malou 2—3 cm dlouhou dortovou svíčku a malé kousky větviček, slaměnku nebo malou modřínovou šišku. Doplníme zapíchnutím mašličky na drátku. Použijeme-li mašli s paměťovým drátkem, zatočíme pak konce mašle přes tužku a na mašli nám zůstane pěkná spirála. Svícen můžeme obměnit přilepením další skořápky (pomocí plastelíny) jako stojánku. Místo mezi skořápkami překryjeme mašličkou. Nemáme–li k dispozici ořechové skořápky, můžeme použít místo nich maličké keramické květináčky.
Po dokončení práce si děti dají svícny do krabičky tak, aby je bezpečně odnesly domů, a dáme se společně do úklidu klubovny.
Po uklizení zbytků přírodnin, plastelíny a dalších potřeb k výrobě si můžeme ještě zahrát nějakou pohybovou hru.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra Pomoc, Přátelství, Paměť a Poznání.
Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi
Aktivita umožňuje začlenění dětí do kolektivu a nevytváří bariéry pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Vedoucí musí dbát na individuální přístup k těmto dětem a respektovat obecná doporučení v úvodní části metodiky.