Osvědčilo se nám

Jak rychle přenést šablonu na čtvrtku? Přes okno.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Camera obscura I.
         

Raketa na stlačený vzduch

Čas přípravy
10 minut
Čas realizace
30 - 45 minut
Místo
místnost, klubovna
Roční období
celý rok
Počet účastníků
20 - 20
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
4. 3. 2017
Věková kategorie
10 let - 11 let
Typ aktivity
Rukodělná
Náročnost na materiál
Malá
Výchovný program
Putování se psem
Pracovní listy
Ano
Klíčové kompetence
Kompetence pracovní

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: pracovní.

Používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, úsporně zachází s materiálem.

Motivace

Na našem putování se psem se můžeme podívat do vesmíru. Zkusíme si vyrobit raketu, která, budeme--li šikovní, bude i létat.

Potřeby

Tuhý papír, nůžky, lepidlo, tužku, barvy a pravítko.
K tomuto metodickému listu jsou k dispozici pracovní listy T7A, T7B.

Provedení

Připravíme si pro každé dítě pracovní plochu a materiál, který bude potřebovat.
Z pracovního listu si pak nejprve obkreslíme všechny části rakety na tuhý papír. Nákres můžeme zvětšit v měřítku 2:1. Černě šrafované plošky vybarvíme libovolnou barvou a můžeme začít střihat a lepit.
Vystřihneme díl č. 1 a podle přerušovaných čar ohneme do tvaru šestibokého hranolu. Nahoře ho uzavřeme dílem č. 2, ke kterému ještě musíme přilepit špičku rakety. Provedeme to tak, že díl č. 3 složíme do šestibokého jehlanu a než jej přilepíme, vlijeme do špice trochu lepidla (aby byla odolnější proti nárazům), a necháme zaschnout. Všech šest dílů č. 4 (stabilizační křidélka) vystřihneme, přeložíme v polovině, ohneme lepicí plošky a přilepíme je na označená místa dílu 1.
Pak zhotovíme druhou část rakety. Vystřihneme díl č. 5 a podle přerušovaných čar ohneme a slepíme opět do šestihranu. Plošky pro nalepení dílu č. 6 jsou rozstřihány a ohnuty směrem ven. Díl č. 6 na ně přilepíme z jedné strany (přetáhnutím přes celou délku dílu č. 5), díl č. 7 bude ze strany druhé. Samozřejmě, že šestihranný otvor musí být nalepen souhlasně s hranami dílu č. 5.
Po důkladném zaschnutí nasuneme menší hranolek (z dílů č. 5, 6, 7) do většího. Přidržíme si celou raketu za vyčnívající část dílu 5 a foukneme do spodního otvoru. Raketa (z dílů 1—4) vymrštěná stlačeným vzduchem prudce vyletí. Její směr můžeme ještě vyrovnat nastavením stabilizačních plošek tak, že dopadne s poměrně slušnou přesností.
Hotové rakety využijeme při další činnosti oddílu a družin.
V klubovně můžeme připravit výstavku raket a venku, na volném prostranství, uspořádáme raketové závody.
Závodit můžeme: v délce letu, v přesnosti doletu (na cíl), v ladnosti letu apod.
Tato aktivita přibližuje Ideály Pionýra: Pomoc, Poznání a Překonání.

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

Pomoc při činnosti a dohled budou potřebovat děti s ADHD a děti s poruchou jemné motoriky. Při této činnosti buďte trpěliví, klidní. Děti se budou snažit, ale výsledek práce nemusí odpovídat jejich snažení. Naprosto přesné pokyny budou vyžadovat děti s autismem.