Osvědčilo se nám

Máte super deskovku? Zalaminujte si pomocné kartičky, déle vydrží.

Více...

Nejlepší hry

  1. Kolotoč
         
  2. Pejskové do boudiček
         
  3. Pane za mnou, pane proti mně
         
  4. Filmové ateliéry
         
  5. Koťátko v tělocvičně
         

Závod Koloběžek

Čas přípravy
30 minut
Čas realizace
45 minut - 1 hodina
Místo
hřiště
Roční období
jaro - podzim
Počet účastníků
10 - 15
Hodnocení
     
Autor
Pionýr
Stav
Publikována
Vytvořeno
17. 10. 2014
Upraveno
15. 2. 2018
Věková kategorie
9 let
Náročnost na materiál
Žádná
Výchovný program
Putování se psem
Pracovní listy
Ne
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Kompetence sociální a personální

Cíle

Rozvoj těchto kompetencí: k učení, sociální a personální.
Vyzkouší si jízdu zručnosti na kole nebo koloběžce. Rozvíjí základní schopnosti a dovednosti v ovládání vozidla. Trénuje vytrvalost a soutěživost.

Motivace

Znáte pohádku Princezna koloběžka? Víte, jaký úkol dostala? Měla dorazit na zámek k panu králi oblečená-neoblečená, obutá-neobutá, učesaná-neučesaná, přijet-nepřijet a přinést dar-nedar. Protože byla velmi chytrá, tak si dokázala se záludným úkolem poradit. V rybářské síti, obuta v jedné botě, trošku jde, trošku běží, prostě koloběží. Teď budete koloběžit vy.projížďky. Nemůžeme ale jen jezdit! Umíte o své kolo pečovat? Víte, čím má být vybaveno? To si vše ukážeme.

Potřeby

Koloběžka, kola, potřeby pro vyznačení tratě (křída, lahve s pískem), startovní listina, startovní čísla, stopky, medaile, diplomy, lano nebo tyčka.
K tomuto metodickému listu není k dispozici žádný pracovní list.

Provedení

Rychlostní závody „jezdců“ na koloběžkách (kole) Při pořádání závodů je nutno respektovat tyto zásady: • Trať musí být dostatečně široká, a to tak, aby každý jednotlivý závodník měl pro sebe minimálně 1 metr široký pruh, nejlépe vyznačený, z této vyznačené tratě nesmí vyjet, jinak je diskvalifikován.

• Při větším počtu závodníků musí proběhnout vyřazovací jízdy (do dalšího kola postupuje buď jenom vítěz, nebo první dva či tři závodníci).

• Pořadatel musí rozdělit závodníky do kategorií jednak podle vyspělosti (hlavním kritériem je výška a ne věk) a jednak podle typu koloběžky.

Každý závodník má své startovní číslo. Závodníci na startovní čáře jsou odstartováni na povel: „Připravit, pozor, teď.“ Musí co nejrychleji dorazit do cíle. Pozor na průjezd cílem, aby se správně určilo pořadí závodníků. Vždy startují samostatně koloběžky i kola.
Jízda zručnosti na koloběžce (kole) Příprava trasy závodu: trať dlouhá asi 100 m, s překážkami: 1. Slalom – mezi čtyřmi lahvemi s pískem.

2. Jízda mezi nakreslenými čárami – délka cca 2 m.

3. Obkroužení mety – kolem lahve s pískem.

4. Podjetí lana – popř. tyčky, které drží pomocníci.

5. Zastavit v cíli, přesně ve vymezeném prostoru, bez přejetí cílové čáry.

6. Vyznačíme směr jízdy křídou.

Závod:

• Závodníci startují po jednom a měří se čas jízdy.

• Každému závodníkovi je přiděleno startovní číslo.

• U překážek jsou pomocníci, kteří hlásí nebo zapisují trestné body v případě nesplnění úkolu.

• K času jízdy se přičte čas za trestné body (TB) 1 TB = 10 sekund.

• Pořadí se určí podle dosažených časů.

• Nejkratší čas je čas vítěze

Vyhodnocení:
Nastoupí všichni závodníci a vyhodnotíme 3 nejlepší v jízdě na kole a 3 nejlepší v koloběžkách. Pro vítěze diplomy popř. medaile, všem sladkou odměnu.
Tato aktivita přibližuje Ideál Pionýra: Pravda, Poznání, Přátelství, Překonání.

Úkoly:
1. běh s míčem kolem mety např. medicinbal; 2. kutálení míče po zemi rukou;

3. běh se dvěma míči, které nese hráč pod pažemi; 4. vedení míče nohou;

5. driblování míče v běhu;

6. poskoky s míčem mezi koleny;

7. pinkání nafouknutého míče před sebou.

8. přenášení kroužku navlečeného na tyčce;

9. sběr PET vršků do létajícího talíře – každé družstvo má po trase tři hromádky vršků, hráč běží s talířem a z každé hromádky vezme jeden vršek a dá na talíř, oběhne metu a v cíli vršky vysype a předá talíř dalšímu hráči (obměna: talíř se postupně plní).

Štafetový závod s různými způsoby podávání míče Dvě stejně početná družstva nastoupí na metu. Hráči stojí za sebou s rozestupy na předpažení. Soutěží se v různých způsobech podávání míče, který putuje od prvního k poslednímu hráči. Poslední hráč pak utíká s míčem před své družstvo a vše se opakuje tak dlouho, až se vystřídají všichni členové družstva (hráč, který závod začínal, je zase první v řadě). Vedoucí každý úkol názorně předvede, odstartuje závod a dohlíží na správnost plnění úkolu. Za každý úkol dostává družstvo body podle umístění.
Štafetové úkoly:
1. podávání míče nad hlavou za sebe;

2. podávání míče mezi nohama, z ruky do ruky; 3. kutálení míče mezi nohama, široké rozkročení; 4. podávání míče s otočkou v pase a střídání pravá a levá 4. strana, první podá míč za sebe vlevo, druhý vpravo, třetí vlevo atd.

Štafety ve vodě (vhodné kombinovat se štafetami bez míčů):
1. nesení míče v mělké vodě kolem mety; 2. plavání a postrkování míče před sebou; 3. lovení míčků z vody a přinášení na břeh; 4. obeplout bójku

5. proplavat do tří čtvrtin ponořeným kruhem Podle počtu družstev se udělují body za splnění úkolu. Soutěží-li ve štafetách 3 družstva: 1. získá 2 body, 2. získá
1 bod a 3. 0 bodů. Po skončení štafetových soutěží se body družstev získaných za jednotlivé úkoly sečtou. Družstvo s nejvyšším součtem vyhrává.

Po skončení štafetových her vedoucí před nastoupenými družstvy vyhodnotí soutěž. Vyzvedne družstvo, jehož členové výborně spolupracovali. Družstvům, kterým se méně dařilo, doporučí co zlepšit.
Dobrovolný úkol: Zkuste i jiné štafety bez míče zaměřené na pohyb např. běh po zpátku, skákání na jedné noze, skákání snožmo, „trakař“ ve dvojicích atd.
Závod dvou míčů:
Děti vytvoří dvě stejně početné řady stojící proti sobě s rozestupy mezi jednotlivci 1—1,5m. Na začátku hry dostanou míč oba první hráči z jednotlivých řad. Na pokyn vedoucího si ho začnou v řadě házet, až se míč dostane k poslednímu hráči. Nikdo nesmí být vynechán. Upadne-li někomu míč, musí jej zvednout, vrátí se s ním na své místo a teprve odtud přihraje dalšímu. Družstvo, jehož míč dojde na konec řady dříve, vítězí. Při opakování hry zvolíme přihrávání opačným směrem. Závod opakujeme několikrát. Přihrávky budou postupně rychlejší a přesnější. Můžeme také změnit velikost míče. Čím menší míč, tím obtížnější chytání.U zkušenějších hráčů můžeme zvolit delší vzdálenosti rozestupů mezi jednotlivými hráči v řadách.
Tato aktivita přibližuje Ideál Pionýra: Poznání, Pravda, Přátelství, Překonání

Pozor na

Děti musíme poučit o bezpečnosti a chování při závodě i mimo něj!
Je třeba mít lékárničku – zvýšené riziko úrazu!

Přístup k dětem se specifickými vlastnostmi

U dětí s ADHD nebo dětí s autismem je třeba, aby startovaly až po zhlédnutí prvních závodníků. Je nutné, aby si tyto děti pravidla a úkoly na trase zafixovaly, pak si zapamatují cíl aktivity. U dětí s ADHD může i přesto nastat nekoncentrovanost a zbrklost, tzn. porušení pravidel.